Abdulla
    Hejsan!

    Jag läser just nu på komvux och läser fysik, matte, svenska och kemi. Jag har ett studiebevis från gymnasiet, men hade underkänt i svenska 2 och 3, vilket gör att jag inte kan söka till högskolan och jag gick en samhällslinje. Jag undrar om jag kan byta ut kurser från mitt studiebevis mot kurser som jag läser på komvux. T.ex. Matematik 3c mot Samhällskunskap 2. osv. samt vilka kurser kan jag byta ut och vika kurser kan jag inte byta ut.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Abdulla!
    Du måste göra Studieplanering eller Planering av Examensbevis på komvux.
    Det är rektor på komvux som skriver under examensbevis och kan i vissa fall bevilja undantag men Sv eller sv som andraspråk 2&3 samt eng 5&6 måste du ha lägst betyg E i. Det räcker med 2400 poäng för examensbevis från komvux och jag råder dig komma med förslag / vilka kurser du tar in i examensbevis och visa upp det för SYV på komvux som samråder med rektor och du får planering fastställd, så du vet på förhand hur examensbeviset kommer att se ut.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Förutom svenska, engelska och matte. Kan jag till exempel byta ut idrott och hälsa mot en annan kurs och tar bort det?
    • Anna : Ja, du kan ta ut Idrott och hälsa - för att den läses inte på Komvux. Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Läs på http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.214757!/Menu/article/attachment/Gymnasieexamen_poang_hogskoleforberedande.pdf
    och du ser att det är svenska 1,2 och 3 alt svenska som andraspråk
    engelska 5 och 6
    Matte 1
    och gymnasiearbete
    som alltid måste ingå i examen från komvux.
    För övrigt så är det rektors bedömning som gäller. Riktlinje är att så många kurser som möjligt ingår från ETT OCH SAMMA HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE PROGRAM. I ditt fall är det SA, eftersom det är det programmet du läste på gymnasiet.
    Eftersom det är rektors bedömning som gäller, är det bra att på förhand komma med önskemål och få Studieplanen godkänd.
    Boka tid med SYV på komvux och gör upp en Studieplan - är det bästa rådet som jag kan ge dig.
    bästa hälsningar
    Lycka till!
    ANNA