David
    Hej!
    Jag går sista terminen på gymnasiet, det naturvetenskapliga programmet. Den senaste tiden har jag intresserat mig för utlandsstudier. Jag är emellertid orolig över att begränsas av mitt mediokra jämförelsetal. Därför utreder jag möjligheten att komplettera betyg i efterhand.

    Det optimala hade varit att tilläggskomplettera kurser på Komvux. Jag vill lära mig franska, och mig veterligen finns det 6 nationella franskakurser. På så sätt skulle jag lära mig ett nytt språk, och samtidigt få ett högre jämförelsetal. Att utbyteskomplettera kurser som idag ingår i min studieplan är inte lika lockande. Har jag förstått rätt kan man emellertid endast tilläggskomplettera betyg utfärdade efter 1 januari 2010. Detta grusar mina planer.

    Möjligheten att läsa nya kurser på Komvux, utan att byta ut några gamla, återstår. Räknas dessa ändå med i jämförelsetalet? Ponerar man att jag får A i samtliga, finns ju då möjligheten att ändå höja jämförelsetalet något, även om de ursprungliga betygen med lägre betyg fortfarande ingår i jämförelsetalet.

    Jag har dock svårt att släppa min ursprungliga tanke om tilläggskomplettering. Därför fick jag några funderingar. De bygger på att jag kan byta ut en kurs med lågt betyg, mot en utökad kurs med högre betyg för att höja jämförelsetalet. Först och främst undrar jag följande:

    Kan jag tillägga dessa 6 kurser som utökade i min studieplan, innan jag fått min gymnasieexamen? Detta skulle i så fall öppna för utbyteskomplettering på Komvux. Räknas utökade, streckmarkerade kurser ens med i gymnasieexamen?
    Är det möjligt att göra på det sättet? I så fall, är alla kurser utbytningsbara? Förändrar det ens någonting, i jämförelse med att enbart läsa nya kurser, som inte ingår i gymnasieexamen?

    Nu till min andra fundering. Är det möjligt, att istället för att göra ovanstående, meritpoängskomplettera? Majoriteten av franskakurserna ger ju meritpoäng.
    Jag är medveten om att gränsen för meritpoäng inom moderna språk är 1,5, och gränsen för det totala antalet meritpoäng är 2,5. Jag är dock inte ute efter meritpoängen i sig, utan försöker som sagt endast utreda möjligheten att byta ut befintliga kurser med lägre betyg, mot nya kurser med högre.

    Jag förstår att det är rörigt, men jag hoppas att ni förstår mina funderingar ändå. Jag letar alltså i princip efter möjliga alternativ till att tilläggskomplettera.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,
    för dig som läser på gymnasiet mot Examensbevis gäller följande;

    Situation nummer ett
    Du får Examensbevis. För att höja meritvärde i ditt examensbevis måste du
    antingen få HÖGRE BETYG i exakt SAMMA kurser som finns i ditt examensbevis
    och/eller
    om du läser nya kurser - men de nya kurser kommer endast påverka /räknas in/ OM DE KRÄVS FÖR SÄRSKILD BEHÖRIGHET eller OM DE KOMMER ATT GE DIG MERITPOÄNG. Inga andra nya kurser kommer inte påverka ditt jämförelsetal, över huvudet taget.

    Situation nummer två
    Du uppnår inte kraven för Examensbevis, ex. får F i Gymnasiearbete eller inget betyg eller F betyg i t.ex svenska 3... i så fall får du Studiebevis. Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier. Du har rätt att söka till komvux och läsa nya kurser, om din komvux kan erbjuda det - och i så fall få in nya kurser i ditt kommande Examensbevis från komvux.

    Situation nummer tre
    Du hoppar av gymnasiet nu och får varken sig examensbevis eller studiebevis och måste vänta till 1 juli det året du fyller 20 år innan du kan börja läsa på komvux.

    Reglerna för examensbevis från komvux
    Betyg i kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå. Så det betyget förlorar du, om du inte får in det i Examensbevis från Gymnasiet.
    Du kan få in rätt många nya kurser i ditt examensbevis från komvux - men här beror det lite grand på vilken kommun du är skriven i, om du har tur. Vissa komvux säger sig inte ha råd och ger "minimun" dvs så fort personen uppfyller kraven - utfärdar de Examensbevis, utan att bry sig om hur högt eller lågt meritvärde personer kommer att ha.
    På andra komvux verkar man kunna läsa rätt många kurser och få ut examensbevis med högt meritvärde; dock tar det givetvis tid.

    Ditt förslag om att ta in kurser i din studieplanering, som du senare ska kunna läsa på komvux är inte realistisk. Sånt görs inte. SYV på din skola kommer inte skriva in kurser i din studieplan som du inte har möjlighet att läsa på gymnasiet. Du kan givetvis fråga om det men jag kan garantera dig att du får Nej som svar.
    Det är de alternativ som jag har beskrivit ovan som finns.

    OBS! i små kommunen kan samarbete mellan gymnasiet och komvux finnas på "otraditionella sätt", ex. kan samma SYV ha halvtidsanställning på komvux och halvtid - på gymnasiet, t.ex... och då kanske man kan tänka sig att när det är känt att en elev ej kommer uppnå kraven för examensbevis och kommer därför söka till komvux, kan då syv på komvux hjälpa till göra studieplanering för framtida studier på komvux... ngt. i den stilen; men egentligen är det ingen skillnad mot att du redan nu bokar tid med SYV på komvux i din kommun. Dock är det stor skillnad om du kommer att få examensbevis eller studiebevis och det får du som tidigast i slutet av maj.
    Det är två helt olika situationer - med examensbevis och med studiebevis. Och helt olika planeringar krävs i de två helt olika fall...

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    L.

    Liselotte

    Ang. meritpoäng
    Bra att du vet att max inom moderna språk är 1,5 och max totalt är 2,5. Det är bra att vara "ute efter" meritpoängen eftersom de höjer rätt mycket.
    Exempelvis
    om du har alla C betyg men max i merit, blir det som om du hade alla B betyg. Eller om du har hälften C och hälften A betyg och max i merit - blir det som om du hade alla A betyg.
    Meritpoängen gör stor skillnad.

    Om du på gymnasiet får Examensbevis och du kan inte vägra ta ditt examensbevis, om du uppfyller kraven för att kunna få ut examensbevis... då kommer ÄVEN BETYG I KURSER SOM GER MERITPOÄNG som du senare kompletterar med räknas in i ditt jämförelsetal. Dvs alla de kurser som finns i ditt examensbevis + de nya kurser som ger meritpoäng räknas Alla in. Du kan inte byta ut /ta bort/ kurser från Examensbeviset med 2 undantag:
    1. om du får Högre betyg i Samma kurser då räknas de högre betygen in
    men
    2. inom matematik är det OK att få högre betyg i en motsvarande kurs inom "lättare spår"; exempelvis, om du i ditt examensbevis har betyg i matematik 1c, 2c och 3c kan du läsa eller göra prövningar i kurser matematik 1a, 2a och 3b - och får då räkna in de nya/högre betygen i matte-kurserna.För övrigt är det endast högre betyg i SAMMA kurser som man kan höja meritvärdet med. OBS! man kan inte ens "byta" svenska mot svenska som andraspråk eller byta till ett nytt modernt språr på samma nivå (ex. kan man tyvärr!!! inte - om man har betyg i ex. tyska 1 byta ut mot ex. spanska 1; eller byta ut spanska 3 mot franska 3 - Nej! det måste vara exakt samma språk och exakt samma nivå dvs exakt samma kurs).

    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Detta innebär alltså att jag i efterhand skulle kunna läsa de, i det här fallet franskakurser, som ger meritpoäng, och i alla fall få dem inräknade i mitt jämförelsetal? Även om jag får fler meritpoäng än vad jag egentligen behöver? Jag har ju läst Spanska 3 och 4, men i det fallet skulle jag alltså inte ämna att byta ut dem. Angående möjligheten att byta ut kurser, och det du skrev i slutet: Jag trodde att icke obligatoriska kurser, som exempelvis programfördjupning och individuellt val var utbytningsbara mot andra utökade kurser som ingår i examensbeviset. Stämmer inte detta? Och nya kurser från Komvux räknas alltså inte in som utökade i examensbeviset?
    • Mikael : Om du i ditt examensbevis har betyg i spanska 3&4, får du Max i merit inom moderna språk. Fler meritpoäng kan du inte få för kurser i moderna språk. Men enligt vad Antagning.se förklarar /som de tolkar reglerna just nu i alla fall/ att om du får högre betyg i franska 3&4 än du har betyg i spanska 3&4, kommer antagning.se räkna in även de nya betygen in i ditt jämförelsetal Om inräknande av dem ger dig högre jämförelsetal.
    • Mikael : Examensbevis är som en bild som är "låst" och ej får redigeras; inget kommer att ändras i examensbeviset, oavsett vad du skaffar dig för betyg senare. Men om du får Högre betyg i samma kurser, räknar Antagning.se in de högre betygen i stället för de lägre; om du Betyg i Nya kurser, kommer endast betygen som krävs för särskild behörighet och som ger meritpoäng -räknas in och med det nya meritvärde prövas du i BII, Kompletterinsgruppen . Du kan samtidigt prövas i BI, direktgruppen , om du var behörig redan innan kompletteringar.
    Läs alla kommentarer