Julia
    Jag har F i matematik 2b och vill helst inte läsa upp den kursen pga. att jag har svårt för matematik och den utbildningen jag vill gå kräver inte det. Jag pluggade upp mitt betyg i matte 1b på komvux. Har 2300p och jag måste ha 2400p för att få ut ett korrekt examensbevis. Kan jag lägga till en kurs på 100p? Som inte är matematik 2b så jag ändå får de 100p?
    • : Om din utbildning kräver inte matematik 2b, så klart du kan läsa något annat kurs med 100p.
    • Liselotte : Jag håller inte med det som Fatimah skriver i kommentaren. Jag råder dig, Julia, prata med SYV på komvux. Det är nämligen rätt komplicerat. Du behöver ju få ut EXAMENSBEVIS. Och det kan krävas att du har matte 2b betyget (F är också ett betyg) för att få ut examensbevis.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,
    jag tycker inte det som F.uppger i kommentaren till din fråga är korrekt. Jag råder dig prata med SYV på komvux i den kommunen där du ska få ut examensbevis.
    Vad gäller matematik: det går bra att ha matte 1a i examensbeviset, även om det är examensbevis från ett högskoleförberedande program, men på högre nivåer så beror det på vad för program som ditt examensbevis är från.
    Vissa program kräver betygen på nivå 2 och 3 i matte. F är också betyg.
    Du behöver betyget i matte 2b för att få ut examensbevis, om ditt bevis blir från samhällsvet. eller från ekonomiprogrammet. Däremot om ditt examensbevis blir från humanistiska eller från estetiska programmet, räcker det i så fall med matte 1 med godkänt betyg. För att ditt examensbevis ska kunna bli från HU eller ES, måste vissa krav uppfyllas, vissa kurser måste vara med och även temat för gymnasiearbete (med godkänt betyg) måste stämma överens med programmets innehåll.

    Mitt råd är alltså att du bokar samtal med syv på komvux. Om du av ngn anledning inte vill eller kan göra det, råder jag dig att läsa matte 2b och försöka få godkänt betyg i den kursen. I "värsta fall" kan du ta in F i den kursen in i ditt examensbevis; det drar ner ditt jämförelsetal/meritvärde, dock, ganska mycket. Skillnaden skulle bli + 0.9 (av totalt 22.5 möjliga) om du fick E i stället för F i matte 2 (om annars F-betyget skulleingå). Skillnad mellan F och E är 0.4 och så får du + 0.5 för godkänt betyg i matte 2 om matte ej krävs för särskild behörighet till den högskoleutb., som du söker till.

    Tips! om temat för ditt gymnasiearbete (jag antar att du har godkänt betyg i det) skulle passa in i estetiska eller humanistiska programmet, är min bedömning att du i så fall kan ta in kursen Historia 2b-kultur in i ditt exam.bevis (i stället för Matte 2b); för att då blir ditt exam.bevis för HU eller från ES-programmet. Men prata gärna med SYV på komvux. Men ytterst ansvarig är dock rektorn.

    Liselotte
    • : Syv sa att de kan "låsa" in betyget matematik 2b i mitt examensbevis. Dock har jag bara 2300p enligt examensplaneringen för att idrott och hälsa inte räknas med. Då borde jag väl ha rätt till att läsa upp en kurs? Mitt examensbevis blir väl inte giltigt om jag har 2300p istället för 2400p?
    • Mikael : Det går inte utfärda examensbevis med 2300p kurser i. Du bör kunna läsa kurser så att du har en rimlig chans att ta ut examensbevis- prata med Syv på komvux igen. Du får visa våra svar här på forumet till din SYV.