Nikita

    Hejsan! I grundskolan läste jag spanska som moderna språk. Efter nian började jag stylist men kände att det inte var rätt linje för mig. (Där fick jag inte möjlighet att läsa spanska). Jag bytte till samhällslinjen och var alltså tvungen att gå om ettan och jag började läsa spanska 3. Nu ska jag börja 2an till hösten. Jag missade ett helt år av spanska när jag gick stylist och jag känner att denna kursen har varit väldigt tuff... Jag har fått A i alla andra ämnen men just spanskan drar ner min merit. Det hade verkligen underlättat om jag kunde läsa något annat än Spanska 4 i tvåan. Jag undrar om detta är möjligt? Har jag några alternativ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nikita!
    Kort svar på din fråga skulle vara: prata med SYV på din skola för att få svar om schemat för din skola skulle tillåta dig läsa någon annan kurs än Spanska 4 (t.ex Tyska 1 eller Franska 1).
    Annars (långt svar) gäller följande: för att kunna få ut examensbevis från SA krävs betyg i 2 kurser inom ämnet Moderna språk, det kan du se i Programplanen för SA - det går ha F i båda de kurserna men de skulle verkligen dra ner ditt jämförelsetal väldigt mycket.
    I stället för moderna språk går det i examn.beviset från gymnasiet ha kurser i ämnet Modersmål (om du har ett annat modersmål än svenska, och det finns möjlighet att läsa "ditt språk" på din skola eller i din kommun) då kan du i så fall ha t.ex betyg i kursen Modersmål 1 in i ditt examensbevis från SA och den andra kursen blir, om jag förstår dig rätt, Spanska 3. På så sätt uppfyller du kravet på 200 poäng "moderna språk", för examensbevis från samhällsvet.programmet.
    Men tänk också på Meritpoängen=extrapoängen. Exempel: om du kommer ha A i alla andra kurser förutom Spanska 3 och 4 (vi säger att du i Spanska 3 och 4 får endast E i betyg), då blir uträkning av ditt meritvärde så här: snittbetyget blir för dig 19.2 men sedan plussar man på 1,5 meritpoäng för mod.språk 3 och 4, och ditt meritvärde blir med det 19.2+1.5=20.7
    Men om du läser Tyska 1 eller Franska 1 eller modersmålskurs och får A i den, då blir ditt snittbetyg (jämförelsetal) 19.6 men då får du endast 0.5 meritpoäng (för Spanska 3), så ditt meritvärde blir 20.1

    Du får alltså lägre meritvärde (och det är med just det som du kommer konkurrera om plats på svenska högskoleutbildningar) med A i moderna språk 1 eller i modersmålskurserna än med E i Mod.språk4.
    Å andra sidan, går det att uppnå max antal meritpoäng (2.5) även utan betygen i mod.språk 3 och/eller 4. För engelska 7 får du 1.0 meritpoäng och de resterande 1.5 kan du få för högre mattekurser. Läs gärna information på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    Hänvisningar:
    meritpoaeng-för-dig-med-examensbevis
    vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen?
    Programplan_SA.pdf