Eira
    Hej! Jag går sista året i gymnasiet och blev intresserad av att gå en sommarkurs nu till sommaren. Däremot har jag förstått att mina betyg inte kommer hinna skickas in till ansökningen eftersom jag fortfarande går gymnasiet. Jag förstod inte riktigt detta men läste något om det på antagning.se. Kan jag inte söka sommarkurser nu för att jag inte har tagit studenten än?
    Tack på förhand!
    Mvh Eira :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eira!

    Jag tror det blir mycket svårt för dig att komma in på någon sommarkurs pga antagningsbesked kommer redan 2 maj och då är det inte klart om du får Grundläggande behörighet till högskolestudier eller inte - du kommer få utbildningsdokument från gymnasiet en hel månad senare.

    Men det är, enligt info på https://www.antagning.se/sv/hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/viktiga-datum/ kan förekomma att enskilda högskolor/universitet gör egen antagning vid andra tidpunkter och man uppmanas läsa på den aktuella högskolans egen hemsida. Det är inte helt uteslutet att någon högskola kommer att ha restplatserna eller att sommarkurs börjar senare under sommaren och högskola kan göra undantag och invänta tills du får ditt Examensbevis.

    Du kan därför göra din ansökan till de sommarkurser som du är intresserad av nu på en gång (sista dag är 15 mars) men sedan läsa noga på högskolans egen hemsida och även kontakta den aktuella högskolan för att fråga om de kan göra undantag...

    Jag bedömer chanserna som små men jag kan inte säga att det är helt "kört" och därför tycker att det är bättre att lägga in en ansökan än att inte göra det.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Okej, tack för svaret! Då söker jag idag i alla fall och kollar mer på det du sa sen. En till sak jag undrar är hur många sommarkurser man kan söka och om det har nån betydelse för hur många höstutbildningar man kan söka? Såg att man kan söka 20 sommarkurser men kan man då OCKSÅ söka 20 höstutbildningar på det? Alltså är de två skilda ansökningar?
    • Ludmila : Om sommarkurser är slut innan höstkurser börjar, då påverkar de inte varandra. Sommar-läsning blir som en extra "sommartermin" i så fall.