Olivia
    Hej! Jag undrar om jag kan läsa en kurs som jag inte läst (fysik B) och sen använda betyget och poängen jag får i snittbetyget? Byta ut en annan 100 poängs kurs till fysik Bs betyg! Antar dock att man kommer till annan kvot!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Olivia,
    för att kunna ge dig ett korrekt svar, behöver jag mer information:
    - Har du Slutbetyg från gymnasiet? Från vilket år är det dokumentet och vad är Rubriken - "Samlat betygsdokument" eller "Gymnasieexamen" eller "Studieintyg"?

    - Behöver du Fysik B för behörighet till den utbildningen som du tänker söka?
    - Vilken utbildning /högskoleutbildning, Yrkeshögskoleutbildning, annan utbildning/ du vill söka?

    Reglerna kan du läsa på:
    https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf
    och
    https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/komvux-vux12.pdf

    Återkom med fler uppgifter /svara på frågor ovan/ eller kontakta Högskoleantagningen via https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    om du har fått ett dokument som heter SLUTBETYG, så kan du inte ta bort några kurser från det.
    Tilläggskompletteringar (då man läser kurser som INTE ingår i Slutbetyget) - ger väldigt liten höjning av Meritvärdet.
    Du behöver inte Fysik B för behörighet till Psykologutbildningen. Förresten, heter den kursen Fysik 2 och betygsskala är från F till A, där A motsvarar MVG och F - icke-Godkänt.
    Din bästa chans att konkurrera om en plats på en högskoleutbildning är att göra Högskoleprovet (sista ansökn.dag är 15 september till Oktober-provet).
    Andra saker som du kan göra är att läsa samma kurser som du redan har i ditt Slutbetyg och om du får HÖGRE betyg, så räknas det i stället för det lägre betyget. Självaste Dokumentet SLUTBETYG går inte att ändra på - men om du skickar Kompletterande Studieintyg där högre betyg i samma kurser framgår - så räknas det högre betyget i stället.
    Att hamna i urvalsgrupp 2 /för dem som kompletterade sina betyg efter gymnasiet/ är inte alltid negativt. Det beror på vem som söker samma utbildning som du. Det har hänt att det var lättare att komma in i den gruppen som kompletterade.

    Mvh
    Milla SYV
    • : Ja jag har slutbetyg från gymnasiet men skulle vilja höja dem! Så här är det: vill plugga till psykolog men behöver plugga upp betyg då! Har inte fysik B men tänkte läsa det för att det breddar mina möjligheter om jag ändrar mig med vad jag vill läsa! Men om jag läser fysik B så kommer jag ju få för mycket poäng! Därför undrar jag vilket betyg som tas med i snittbetyget! Om jag får MVG o fysik B så vill jag ju hellre ha med det betyget än VG som jag har i engelska C (som inte behövs)! Tack
    • Milla : Hej Olivia, jag skriver ett utökat svar till dig nu!