aya

    Hej , Jag går i gymnasiet ( ska börja sista året nu) och jag har F i kemi 1 & 2 och fysik 1 . Min dröm är att studera vidare till ssk och då måste jag ju ha godkänt i dessa ämnen såklart . Jag kan ta om kemi 2 nu åk 3 . Så min fråga är nu måste jag gå i komvux och ta om dessa ämnen var för sig eller kan jag bara läsa naturkunskap 2 ? kommer jag då bli behörig till ssk utbildningen ? tänker på att det är en lättare väg att läsa naturkunskap 2 istället för att läsa varje ämne var för sig .

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Aya; för Särskild behörighet inom naturvetenskap inför sjuksköterskeprogrammet räcker det med godkänt betyg i Naturkunskap 2,
    men du måste också ha Examen från gymnasiet, alltså Examensbevis. Du kommer inte få examensbevis från Natur.vet-programmet, vilket jag antar att du läser nu med så många F och även om du får examensbevis (max 250 p.F kan ingå) så kommer de F-betygen dra ner ditt jämförelsetal mycket, vilket kan göra att du inte kommer in, förlorar i konkurrensen.
    När du går NA på gymnasiet, kommer du inte få läsa Naturkunskap 2, därför att det är kurser i kemi, biologi och fysik som ingår i ditt program i stället.
    Prata gärna med SYV på din skola.
    Du har nu 2 val - att försöka göra ditt bästa under år3 på gymnasiet; blir du inte behörig - kompletterar du på komvux, efter gymnasiet
    eller
    försöka byta program - till exempel till Vård- och omsorgsprogrammet eller till Samhällsvet.programmet.
    I vilket fall blir minst ett "ett extra-år" för dig - antingen på gymnasiet eller efter gymnasiet (på komvux eller på en folkhögskola).