Hej Mohammed!
    Jag är osäker på vad "3 meritvärde" är... Om du tänker på merit/-Extrapoängen så är det högst 2.5 man kan få. Om du vill få högre meritvärde inför ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar, boka gärna tid med SYV, studie- och yrkesvägledare i den kommunen där du är folkbokförd, så får ni diskutera vilka möjligheter som finns för dig att höja ditt meritvärde.
    Jag vet inte om du redan har Examensbevis från gymnasiet eller endast ett Studiebevis. Jag vet inte heller om du redan har några merit/extra-poäng. Du kan också göra högskoleprovet för att prövas i HP-urvalet, där du får ännu en ny chans att komma in på en svensk högskole-Universitetsutbildning.

    Vilken utbildning tänker du på när du skriver "närverksdrifts programmet"? Du går gärna sätta in direkt/snabblänk till beskrivningen av den utbildningen, då kan jag se vad det är för utbildning - inom vilken skolform den ges.
    Under alla omständigheter kan du boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.