james
    Hej, jag går nuvarande Samhällsprogrammet och är intresserad av att gå något tekniskt eller IT program på Yrkeshögskolan och som jag förstår det så får jag inte all behörighet till ett sånt program så då är min fråga kan jag gå Komvux för att ta igen de ''kurser'' eller är det kört för mig?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej James!

    Om du under gymnasietiden inte får läsa alla de kurser som krävs för behörighet till högre utbildning, ansöker du till Komvux. Andra möjligheter är att söka ett tekniskt basår på högskola eller göra prövningar.

    Ser att du är 17 år, antar att du går åk2 på gymnasiet. Då är ännu en möjlighet att byta söka om till åk1 igen, till Teknikprogrammet eller till ett yrkesprogram: t.ex. El/energi eller Industritekniska - men då "förlorar du" 2 år.

    Om du skriver om vilken Yrkeshögskoleutbildning du är intresserad av och mer om din nuvarande utbildning - t.ex. vilken årskurs du läser nu, kan vi hjälpa dig mer.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Helst IT relaterade utbildningar
    • Anna : Det finns väldigt många IT relaterade yrkeshögskoleutbildningar. Jag skriver ett svar till dig nu, kommer inom kort.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej James!
    Vi rekommenderar att du själv letar efter en yrkeshögskoleutbildning på http://www.yhguiden.se
    för det finns väldigt många olika Yh inom alla branscher, inkl. IT bransch.

    Jag ser just nu 152 Yrkeshögskoleutbildningar inom "Data och IT" som har beviljade framtida starter. Det är inte möjligt att bli behörig till alla dem 152 utbildningar. Du kan sortera på utbildningsort. Tänk på att du kanske behöver flytta till utbildningsort. Vissa utbildningar går på "distans". Med distans så kan det menas olika saker, läs på http://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    Det är bra att så snabbt som möjligt hitta en passande eftergymnasial utbildning så att man då vet vilken behörighet man vill skaffa. Sedan är det ju så att det inte alltid är möjligt att få med sig alla kurser på gymnasiet. Tur att det finns Komvux.
    Andra alternativ är att göra prövningar, läs på http://www.fragasyv.se/info/provning
    eller söka till högskola/universitet för att läsa tekniskt basår eller bastermin.

    När jag sökte på "tekniskt basår" fick jag 51 träffar på högskolorna i Sverige, se själv på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=tekniskt+basår
    där i listan är det blandat: tekniskt basår, bastermin & även naturvetenskapligt basår & tekniskt/naturvetenskapligt basår (eller bastermin).

    Du kan under vårterminen i åk3 söka "allt" på en gång:
    1. till Komvux
    2. till yrkeshögskola
    3. till tekniskt basår
    4. jobb
    5. praktikplats via Arbetsförmedlingen.

    Sedan ser man vart man kom in och i fall du får flera erbjudanden, kan du då välja bland dem. Bra att ha flera valalternativ.

    Varför jag skriver att du kan söka till yrkeshögskola, även om du blir obehörig, är för att just yrkeshögskola har möjlighet att ta in i "fri kvot" - dvs obehöriga. Om utbildningsansvariga gör bedömning att du klarar av utbildningen på en yrkeshögskola, kan du komma in även om du, formellt sett, saknar behörighet.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA