Kvinna

    Hej, Om jag reducerar bort sam1a1, his1a1, na1a1 och religion 1 (totalt 200p) i min studieplan, kan jag ändå få en yrkesexamen (dvs. gymnasieexamen) om jag får godkända betyg i resterande kurser (dvs. inkl. alla kärnämnen, gymnasiesarbete + de program gemensamma ämne inom ett yrkesprogram)? // V

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica!
    Nej, det är inte möjligt att få ut examensbevis om man ej uppfyller kraven och de kurserna du nämner är obligatoriska och måste finnas med i examensbeviset. Dock kan du ha ett antal F-poäng (icke-godkända betyg) som ingår inom ditt examensbeevis (olika antal för gymnasiet och för komvux/vuxenutbildningen). Om du läser mot examensbevis från gymnasieskolan, behöver du ha 2500 betygsatta poäng och av de kan ha max 250poäng med F-betyget ingående inom de 2500poängen, och för vux/komvux är siffrorna 2400p. respektive 150F-poäng max som får ingå.