Sara
    Anledningen till att jag har F i betyg är min höga frånvaro som har gjort att jag har missat mycket.
    Men annars är jag bra i skolan jag har haft C i sv B i engelska och C i matte. Men jag har ett F nu i alla kärnämnen. Min fråga är om jag kan höja mina betyg nästa termin alltså högre än ett E ?
    Eller kommer jag att bara kunna få ett E eftersom att jag haft F den här terminen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    hej Sara!
    Det är upp till din lärare att bedöma dina KUNSKAPER.
    Det är just dina Kunskaper som avgör vad du får för betyg.
    Om du uppnår kunskapsnivån som motsvarar C-nivå, då borde du få C-betyget.

    Ang. frånvaro... det är ju inte alls bra att ha hög frånvaro. Det vet du säkert själv! eller hur? :)

    På gymnasiet får olovlig frånvaro ekonomiska konsekvenser.
    Vid 4 timmar olovlig frånvaro är gymnasieskola skyldig att rapportera till CSN, som drar in Studiebidraget (1050 kr som föräldrarna får "för dig").

    Nu är det "gratis" att skolka, kan man säga men på gymnasiet kommer det att kosta.
    Nu vet jag inte om du hade väldigt bra orsak till frånvaro. Du kanske var sjuk och har läkarintyg. Vet inte alls något om det, men tänkte att det är bra att du vet hur det blir på gymnasiet.

    Jag kan inte lova dig vad du får för betyg.
    Om du missade en del och ligger efter nu, krävs det mer arbete och ansträngning av dig och kunskapsnivån är ju högre för varje vecka som man läser vidare i kurser.

    Gör ditt bästa och vi hoppas du får högre än E på vårterminen!
    Vänliga hälsningar
    Julia