Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Andy!
    Går du på grundskola nu? Viken årskurs? Jag ser att du är 51 år gammal... det kan väl inte stämma att du är 51 år och går i grundskola? :)
    Deltar du i MODERSMÅLSUNDERVISNINGEN ? Har ni lärare på skolan som är behörig att sätta betyg i Engelska som just Modersmål?
    Hör av dig med svar på mina frågor, så ska vi försöka hjälpa dig och ge dig svar på vad som är möjligt för dig i just din situation.

    Undrar om du känner till att Moderna språk får räknas in som "det 17-de" betyget - dvs om du får E i t.ex. Franska, Tyska eller Italienska - då får du 10 extra poäng och får du högre betyg i ett modernt språk (men det språken får inte vara engelska) - får du ännu fler extra poäng.

    Vad vill du läsa på gymnasiet?
    Vad vill du göra efter gymnasiet?

    Bästa hälsningar och vi hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack för hjälpen! Jag faktist skrev det min dotter sa till mig, men råkade fylla in info med mina egna uppgifter! Hon är 14 och går i klass 9! :-)
    • Anna : Varför vi bryr oss om åldern på de som ställer frågor - för att det är ganska ofta OLIKA REGLER om man är i olika åldrar: t.ex. kan man läsa på Folkhögskola först när man blir 18 år och för Studiemedel och för att läsa på Komvux måste man vara 20 år (från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år...).
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Andy!
    Vi kontaktade Skolverket och fick nu svar som du kan bl a läsa längre ner på http://www.fragasyv.se/pages/display/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak

    Kort och gott:
    det går bra att läsa Modersmål (engelska) och få betyg i den kursen som får räknas in bland de 16 bästa betyg vid ansökan till gymnasiet. Bland de 16 bästa betygen kan man ha både Engelska och Modersmål (engelska) samtidigt.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Det är så underbart att få ett sådant bra svar! Du har verkligen bidragit till min lycka i dag :-)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner och bekanta om oss, då kan vi hjälpa flera!