Linda
    Hej! Jag går vård&Omsorg andra året. Mitt första år va väldigt slarvigt och fick en varning för att gå om ettan. Så nu har jag godkänt i alla ämnen förutom psykologi där jag har ett prov jag inte gjorde från ettan men det sägs att jag måste gå om hela kursen (inte pratat med någon lärare om det ännu). Så till min fråga, om jag får F som slutbetyg på psykologin, tar jag examen då? Påverkar det även om jag vill plugga vidare till ssk? Tack i förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!

    Som du kan se i Programplanen för VO är Psykologi 1 en 50 poängskurs som ingår i Programgemensamma ämnen och med det är en obligatorisk kurs och måste därför finnas i Examensbeviset från Vård- och omsorgsprogrammet.

    Om du får alla andra godkända betyg och bara F i Psykologi 1, uppfyller du med det Kraven för gymnasieexamen och borde få yrkesbevis.

    Om du senare söker till en eftergymnasial utbildning, kommer F i ditt Examensbevis dra ner Meritvärde i dina betyg och du kan förlora i konkurrensen om en utbildningsplats på till exempel utbilnding till Sjuksköterska. Det är, alltså, bäst om du kan försöka få godkänt betyg även i Psykologi 1.

    Jag vill passa på och tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar. Exempel på yrkeshögskoleutbildningar: Specialistundersköterska; ApoteksteknikerMedicinsk sekreterare & Vårdadministratör.

    Lycka till!

    ANNA