Ebba
    Hej! Jag går sista året på ekonomiprogrammet med inrikting ekonomi. Jag har enkelt för mig i alla ämnen, förutom matte. Jag är godkänd i både matte 1&2b, men kommer inte kunna bli godkänd i 3b. Kan jag ändå få examensbevis? Jag har bra betyg och är godkänd i alla andra ämnen. När jag frågar lärarna låter det precis som att jag måste vara godkänd, kan det vara ett krav?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan ha F i matte 3 i ditt examensbevis men det är en stor nackdel för att du låser in det betyget och om du senare vill höja ditt meritvärde måste du höja betyget i just matte 3, går inte få bort F annars.
    Stor fördel om du kan få E i matte 3: det kommer höja ditt meritvärde med 0.9 av 22.5 möjliga och det är rätt mycket.
    Tips! Prata med Syv på din skola om att ta ut examensbevis från inriktning Juridik där matte 3 är valbart att läsa.