Rola
    hej,
    Nu går jag på första året i vård och omsorg och tänker mycket om framtiden och att plugga vidare tills att bli läkare..frågan är att behöver jag att plugga vidare på komvux eller kan man studiera nu på gymnasiet under tiden eller kan man plugga hemma och sedan kommer man med prov bara och blir godkänd på en gång eller måsta man vara på alla kurser?
    Tack

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Rola,
    För att bli behörig att söka Läkarprogrammet på högskola/universitet måste du, förutom Grundläggande behörighet även ha minst godkända betyg (E) i följande gymnasiekurser:
    Fysik 2
    Kemi 2
    Biologi 2
    Matematik 4.

    På Vård och Omsorgsprogrammet måste du lägga till följande kurser för att få Grundläggande behörighet: Engelska 6 och Svenska /eller svenska som andra språk/ 3.
    Jag råder dig även lägga till en kurs i Matematik 2 /som inte är en obligatorisk kurs på Vård/omsorgsprogrammet/. Mycket bra om du kunde prata med Matteläraren och läsa mot betyg i Matematik 1b i stället för Matematik 1a (detta på grund av att a-spår i Matematik tar stopp på nivå 2 och man blir inte behörig att läsa Matematik 3 om man har betyg i Matematik 2a, men om man har betyg i Matematik 2b, kan man läsa Matematik 3b och sedan Matematik 4).
    Kemi, Fysik och Biologi läses inte på Vård/omsorgsprogrammet och detsamma gäller Matematik 3 och 4.
    De kurser som du kommer att sakna för behörighet till Läkarutbildningen är på 800 poäng, som motsvarar heltidsstudier under ett läsår (två terminer). Det är inte rimligt att förvänta sig att du skall kunna läsa in alla de kurserna på egen hand och tenta av dem.
    Det är ett årsstudier på heltid på KomVux eller på ett Naturvetenskapligt basår - efter gymnasiet - som jag rekommenderar att du planerar för.

    Bästa hälsningar och Lycka till!
    Mikael SYV
    Hej igen,
    behörighet till Sjuksköterskeutbildningen är:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    För att få Grundläggande behörighet behöver du lägga till kurser & få godkända betyg i Engelska 6 och Svenska /alt. SAS/ 3.
    För särskild behörighet till Sjuksköterskeutbildningen: lägg till Matematik 2a, Naturkunskap 1a2 samt 2.
    Av de ovan nämnda kurserna kan du ta följande kurser inom PROGRAMFÖRDJUPNINGEN:
    Engelska 6, 100 p.
    Svenska /eller SAS/ 3, 100 p.
    Matematik 2a, 100 p.

    Inom Individuellt val väljer man 200 p. och du behöver Naturkunskap 1a2, 50 p. och Naturkunskap 2 /50 p. + 100 p./
    För att inte behöva läsa mer än heltid kan du välja t.ex. läsa Psykologi 2b, 50p. eller någon annan 50 poängskurs (de flesta gymnasiekurser är på 100 p. och det är bara några få som är på 50 p.).

    Jag råder dig boka tid hos Studie- & yrkesvägledare på din skola för att göra en Studieplan, som inkluderar alla de kurser som du behöver läsa.

    Jag vill även tipsa dig om en annan typ av en eftergymnasial utbildning - Yrkeshögskoleutbildningar. Du kan se några exempel här: http://www.yhguiden.se/utbildning/eslovs-folkhogskola/behandlingspedagog3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-halsingland-cul/behandlingspedagog-med-inriktning-kbt-och-neuropsykiatri
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-sodertalje/tandskoterska14

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV

    • : Tack, för svaret Mikael...Jag har en fråga till om jag skulle vilja bli sjuksköterska hur gör man då!?
    • Liselotte : Läs ett utökat svar från SYV Mikael, men jag vill påpeka att det går att komplettera på KomVux efter gymnasiet - i fall man inte hinner få med alla kurser in i Gymnasieexamen. Återkom gärna med EN NY FRÅGA om du undrar ngt. mer. Vi ser de nya frågorna först och du får svar snabbare om du skriver en ny fråga i stället för en kommentar! Mvh Liselotte SYV
    • : Jag har läst färdigt nu hela svaret men, fortfarande är lite förvirrad..
    • : att lägga till extra kurs för att bli en sjuksköterska menar du nu ska jag tilllägga...eller efter gymnasiet vad innebär programmfördjupningen? ..fattar ingenting ...
    • Julia : Jag skall skriva ett nytt svar till dig nu!
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Rola,
    titta in här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf
    Programplan för Vård&omsorgsprogrammet.
    Varje elev på VO måste läsa 500 poäng inom Programfördjupningar.
    I annat fall uppfyller man inte krav för Gymnasieexamen. Det ingår, alltså, som obligatoriska 500 poäng - men inte vilka kurser som helst, utan det finns en lista på kurser som man kan läsa just inom Programfördjupningar just på VO.

    Programstrukturen på VO ser ut så här /och den måste man följa för att ha rätt till gymnasieexamen/:
    Gymnasiegemensamma + Programgemensamma ämnen utgör 1700 poäng.
    Gymnasieexamen består av 2500 poäng.
    2500 - 1700 = 800 poäng
    av dem 800 poängen är det:
    gymnasiearbete 100 p.
    individuellt val 200 p.
    programfördjupningar 500 p.

    Så - tillbaka till den frågan som du ställde i en kommentar: vad är Programfördjupande kurser?
    Jo, det är kurser som du FÅR LÄSA på JUST DITT PROGRAM - och för att veta vilka kurser det är, så finns det listor på vilka kurser som får vara programfördjupande på varje program.

    De förslag som min kollega gav dig tidigare, tycker jag du bör fundera över.

    En annan väg att gå är att inte anstränga sig för att bli behörig till Sjuksköterskeutbildningen under gymnasietiden, utan sikta på att få jobb som undersköterska direkt efter gymnasiet. Senare kan du - i fall du känner att du vill det - komplettera med kurser på komvux.

    Mvh
    Julia SYV