Wilma

    Hej! Jag har gått naturvetenskap (natur natur). Jag gick utökat 4år på gymnasie istället för 3år, pga psykisk ohälsa. Trots detta orkade jag inte med att läsa kursen biologi2. Under mitt tredje år satt jag med i klassrummet, men skrev aldrig proven. Så hon kan alltså sätta F på mig om jag inte orkar med att slutföra kursen. Det har gått ytterligare ett år nu och pratade med läraren i somras och hon sa då att jag kunde komma in när som helst för att skriva proven. Däremot jobbar jag heltid och har ingen tid över att läsa. Är ju så trött när jag kommer hem från jobbet. Jag undrar därför ifall jag skulle kunna få F i kursen, och sedan läsa upp heltid på komvux när jag känner mig redo att gå vidare i mina studier? Biologi är mitt favoritämne men det är en mäktig kurs. Jag är godkänd i alla andra ämnen. Jag har läst: - Biologi 1 - Kemi 1,2 - Fysik 1,2 - Matte 1,2,3,4 - Svenska 1,2,3 - Engelska 5,6,7 - Spanska 1,2,3 - Samhällskunskap 1 - Miljö- och energikunskap - Idrott- och hälsa 1,2 Jag tror att det var alla. Lite osäker också på hur spanska kurserna är(om det är 1,2,3 eller typ 2,3,4 osv).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    du kan ha fysik2 med betyget F i ditt examensbevis. Men du "låser" i så fall den kursen inne i beviset. Om du senare vill få högre jämförelsetal t.ex för att ha en chans att komma in på en högskoleutbildning - så måste du i så fall höja betyget i just den kursen, du ska inte kunna byta ut den kursen mot en annan kurs.
    Så, om du idag ännu inte vet om du vill söka vidare till högskolestudier - så är det fördelaktigt för dig att inte få ngt. betyg i fysik2 och ta ut ett Studiebevis.
    Du ska i så fall kunna komplettera på komvux och läsa en annan kurs - behöver inte alls vara fysik2 ... på komvux är det mycket friare sammansättning av kurserna som man kan ha i sitt examensbevis.
    Vänligen
    ANNA