Maja
    Hej,

    Jag och min klass tog "stuenden" i somras men jag dras fortfarande men kemi 2 och engelska 7. I flera månader har jag försökt få godkänt i kemi 2 men det är sååå svårt :( Om jag inte har F i något annat är det då okej att få F i kemi 2? Jag har läst biologi 2, fysik 2, matte 4 med godkända resultat. alltså gick jag naturvetenskap men inriktning natur där kemi 2 ingår i inriktningen. Engelska 7 kommer jag få godkänt i.

    Tacksam för svar så jag nästan få magsår av att vara orolig över min examen....

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    har du idag Examensbevis eller Studiebevis eller inget dokument från gymnasiet? fick du förlängd studiegång och läser på din "gamla" gymnasieskola?
    Jag frågar det - eftersom det spelar roll.

    Det går att i sitt examensbevis ha F i både kemi2 och eng7 men det drar ner meritvärde/jämförelsetal.

    Och du med F i kemi 2 blir inte behörig till de utbildningar som kräver kemi 2, som t.ex läkarprogrammet, veterinärprogrammet, tandläkarprogrammet eller civilingenjörsutb. (vissa av dem som just kräver kemi 2) eller kemi-kandidatprogram...
    Om du vill komma in på en utbildning som kräver kemi2, behöver du i så fall på ngt. sätt få godkänt betyg i kemi2.
    Om du inte har de planer, så kanske det är onödigt att ha kemi2 i sitt examensbevis, över huvudet taget.
    "Problemet" är att på gymnasiet, för dig, är det en obligatorisk kurs.
    men om du tar studiebevis från gymnasiet och går till komvux, kan du där slippa ha kemi 2 i ditt examensbevis. Du förlorar dock betyget i idrott och hälsa 1 (pga den kursen får ej ingå i examensbevis från komvux).

    • : Jag fick förlängd studiegång
    • : Läser kvar då på min gamla gymnasieskola
    • : Och har inget examensbevis då jag egentlgien inte tagit examen
    • Mikael : Var god läs mitt utökade svar.
    • : oj det låter lite komplicerat. i början skriver du att det drar ner mitt meritvärde och det låter som att det är det enda som händer. Och det sista förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag vill inte läsa något på högskolan som kräver kemi 2
    • : Menar du att om jag får streck i kemi2 så mpste jag tänka på detta ""Problemet" är att på gymnasiet, för dig, är det en obligatorisk kurs. men om du tar studiebevis från gymnasiet och går till komvux, kan du där slippa ha kemi 2 i ditt examensbevis. Du förlorar dock betyget i idrott och hälsa 1 (pga den kursen får ej ingå i examensbevis från komvux)."? Men om jag får betyg som ett F så får jag en examen?
    • Mikael : Du kan inte ta ut examensbevis från gymnasiet med "streck" i kemi 2 - för att det är en obligatorisk kurs på din gymnasial utbildning; du kan ta ut examensbevis med F i kemi 2.
    • Mikael : Ja, du får examensbevis på gymnasiet med F i kemi 2. Du får med det Grundläggande behörighet till högskolestudier. Varför jag säger att det är "mindre bra" att låsa in F-betyget in i ditt examensbevis - för att det drar ner ditt jämförelsetal rätt mycket. Exempelvis: om en elev har alla C-betyg men F i Kemi 2, då blir jämförelsetal 14.4. Och om samma elev får E betyg i kemi 2 blir jämförelsetal 14.8... det är rätt stor skillnad som kan avgöra om man kommer in på en högskoleutbildning i framtiden eller inte.
    • Mikael : Att få ut "examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram" har inte så mycket värde "i sig". Få jobb kan man även utan examensbevis. Vill man komma in på en högskoleutbildning, konkurrerar man med sitt Meritvärde (som är summan av jämförelsetalet och meritpoängen) - för att vinna i konkurrensen vill man ha så högt meritvärde som möjligt. "låser man in" F betyg i examensbeviset, blir man sedan inte av med den kursen... det går inte ta bort en kurs från examensbeviset... utan du blir då senare tvungen att få högre betyg i samma kurs, om du med det meritvärde du har ej kommer in på högskola.
    • Anna : Du får gärna visa våra svar för SYV på din skola och samråda med honom/henne.
    Läs alla kommentarer