Elina
    Jag vill läsa ekonomiskt program på gymnasiet och Undrar vilka kurser jag skall läsa för att få full merit eller om det är kört då jag inte läser moderns språk i grundskolan?
    Kan jag läsa teckenspråk för hörande, vilka kurser för att få merit?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elina;

    det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng. Men det går att få max (som är 2,5) meritpoäng även utan moderna språk: i så fall 1.0 för engelska 7 och 1,5 för högre kurser i matematik.
    Vilka är "högre" kurser i matematik? - det beror på vilka mattekurser som krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du kommer söka till. T.ex kräver inte juristprogrammet ngn matte för särskild behörighet och då ger redan matematik 2 en halvmeritpoäng; och matematik 3 ännu en halv meritp., och sista "halvan" kan man få för godkänt betyg i matte 4.
    Men om man söker till exempel till fastighetsmäklarprogrammet eller civilekonomprogrammet där matte 3 krävs för särskild beörighet, får man meritpoäng från matte 4. Och för att få 1,5 meritp. för matte behöver man i så fall godkända betyg i matte 4,5 och matte specialisering.
    Om du inte läser moderna språk i grundskolan, kommer du börja med moderna språk 1 på gymnasiet. Under år 2 kan du läsa mod.språk2 och sedan kanske också mod.språk 3 - under tredje året på gymnasiet (det beror på om du själv vill det + om schemat passar så att du kan delta i lektionerna i mod.språk3).

    • : Hej
    • : Så om jag läser Om jag då läser mod.språk 2 i åk 2 får jag då 0,5p i merit?
    • : Jag vill läsa civilekonom och då ger inte matte 2 o3 meritpoäng. Om jag tolkar dig rätt så kan jag som bäst få 1,0 p i merit om jag läser eng 7.
    • : Jag kan inte få någon merit för matten då matte 4 inte är valbart på ekonomiprogrammet.
    • Anna :

      Meritpoäng för Moderna språk får man från nivå 3, alltså mod.språk 3 ger + 0.5 meritp. ... det stämmer att eng 7 ger + 1.0 meritpoäng. Matte 4 är valbart på ekonomiprogrammet, men kan inte garanteras att alla som vill får läsa... det är allmänt så att endast de obligatoriska kurser som garanterat kommer gå att läsa. Alla valbara kurser kan man önska sig och Förhoppningsvis kan läsas. Vad gäller meritpoäng - gå in på gymnasieguiden.se/informeras/merit och läs vad som gäller.

    Läs alla kommentarer