Elias
    Hej!
    Jag har två frågor.
    Första fråga: jag pluggar på komvux för att få gymnasieexamen antingen ekonomiprogrammet eller samhällsvetenskapliga. Nästa termin blir sista och jag tänkte söka till någon högskoleutbildning. Jag undrar nu om jag måste ha 2400p eller räcker det med 2250p. Jag förstår inte riktigt det här med 2250p systemet.

    Andra frågan: Jag är intresserad av att läsa datateknikprogrammet på Mittuniversitet och därför undrar om denna utbildning är bara förberedelse till andra program eller kan man jobba direkt efter utbildningen! Vilka yrke blir man behörig att jobba med efter utbildningen?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    gymnasieexamen från komvux kräver 2400p betygsatta poäng (av dem minst 2250p. måste vara godkända betyg, och 150 p. får vara F-betyg). Det är givetvis bättre att inte ta in F-betygen i sitt examensbevis (då de drar ner jämförelsetal ganska mycket; skillnad mellan F och E i betyget är lika stor som mellan E och A).
    Det är fördelaktigt för dig att ha alla 2400poäng i ditt examensbevis med godkända (och så höga som möjligt) betyg. Men du kommer uppfylla kravet och kan få ut examensbevis med max 150 poäng betygsatta med F (men inte i vilka kurser som helst). I vissa kurser måste man tvunget ha lägst E.
    ***
    Datateknikprogrammet på Mittuniversitetet är ett 3-årigt program. Man kan förhoppningsvis få jobb direkt efter programmet, men så länge det i Sverige inte finns ngn jobbgaranti, kan det inte garanteras att få jobb, oavsett vilken utbildning man har. På utbildningens egen webbplats läser man bl.a följande: "Utbildningen ger dig ett brett kunnande inom området datateknik, datakommunikation och informationssystem. Detta gör att du efter avslutad utbildning kan arbeta med system- och applikationsutveckling, webbutveckling, systemprogrammering eller med mer övergripande arbetsuppgifter inom området datateknik, informationsteknik och nätverk. Du kan också jobba som testare och projektledare. Du får helt enkelt förutsättningar för att arbeta som full stack developer. Som påbyggnad till denna utbildning ger Mittuniversitetet också en masterutbildning i datateknik.

    Arbetslivskontakt
    Studierna bedrivs i nära samarbete med forskare och näringsliv. Bland annat genomförs en större projektkurs på 15 hp tillsammans med branschen, där studiegrupperna består av studenter från olika program inom området datateknik/informationsteknik, vilket breddar dina kunskaper i ämnet.

    Som avslutning genomför du ett examensarbete som ger dig möjlighet att arbeta direkt med en möjlig arbetsgivare. Du har även här möjligheten att koppla ditt arbete till den framstående forskning som bedrivs på Mittuniversitetet."
    I texten, ovan, nämns påbyggnadsutbildning - det är en Möjlighet (i fall man vill vidareutbilda sig eller om man ej får jobb efter 3-årig utbildning och känner sig i så fall "tvungen" att läsa mer).
    Det ges exempel (ovan) på yrken som man kan få jobb inom: bl.a full stack developer. Och här vill jag påpeka att det finns även kortare utbildningar - inom yrkeshögskola - som leder till i princip samma jobb (i alla fall som jag förstår det). Kika t.ex på en 2-årig utbildning: stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/fullstackutveklare
    Du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar inom DATA/IT