Azem
    Hej!
    Jag går i Teknikprogrammet och läser inriktningen IT. Jag har stort intresse för dator och nätverksteknik och planerar att läsa vidare som nätverkstekniker efter gymnasiet. Jag är dock lite orolig eftersom jag är 100% säker på att jag kommer gå ut gymnasiet med ett F i Fysik1. Krävs Fysik1 för att vara behörig till att läsa Nätverksteknik eller inte?

    (Det är bara Fysik, annars har jag högsta betyg på majoriteten av ämnenna)

    Med vänliga hälsningar/ Azem

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Azem,
    kursen fysik 1a är på 150 poäng och max F-poäng i examensbevis från gymnasiet är 250p. Så, om du har godkända betyg i andra kurser och F endast i fysik1a, kommer du uppfylla kraven och få ut examensbevis från gymnasiet.
    ang.läsa "nätverksteknik" - exakt vilken utbildning har du tänkt söka efter gymnasiet? För att i fall man vill läsa till civilingenjör i datateknik, då kräver civilingenjörsprogrammet bl.a godkänt betyg i fysik2, alltså högre kurs än fysik1a. Men inom yrkeshögskola kan finnas många intressanta för dig utbildningar som inte kräver godkända betyg i fysik. Se gärna utbud på www.yhguiden.se
    Titta gärna på några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    utbildning/edugrade/network-engineer-natverksspecialist
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/java-enterprise-utvecklare
    xenter-botkyrka/it-sakerhetstekniker
    nackademin/it-infrastrukturspecialist-nackademin-stockholm
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/cloud-and-it-infrastructure-engineer

    • :

      Tack för ditt svar!

      Jag tänkte mig något som riktar sig till nätverksspecialisering. Den första länken som du bifogade är det som jag söker, finns det andra liknande utbildningar? Skriv gärna ner dom, tack :)

    • Anna : utbud av yrkeshögskoleutbildngar förändras. Nya yh kan beviljas och dyker då upp på www.yhguiden.se - bra om du håller utskick på den sajten! :)