Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,
    Matte B är en "gammal kurs". Möjlighet att få betygen i de gamla kurserna upphörde helt under året 2016. Nu kan du skaffa dig betyget i matematik 2 och det kommer räknas in i stället för matte B. I dokumentet Slutbetyg kommer inget att ändras. Du skickar i så fall både slutbetyget och bevis på att du fick det nya betyget i matte 2. Antagning.se kommer då räkna in betyget i matte 2 i stället för det lägre betyget i en motsvarande kurs, matte B. Du borde få högre meritvärde bl.a pga meritpoängen för godkänt betyg i en högre mattekurs. Så, jag ger en stark rekommendation att söka  läsa Matematik 2a på komvux.
    Meritp.för matte 2 får du endast vid ansökan till utbildningar som ej - för särskild behörighet - kräver matte.
    OBS! ytterst är det upp till hur Antagning.se tolkar reglerna. Du kan kontakta antagning.se och fråga hur de kommer räkna på dina betyg, men min bedömning är att du i vilket fall vinner på att läsa matte 2.