Elev
    Jag kommer mest troligen få F i idrott då jag inte är delaktig på lektionen (har redan försökt reda ut me rektor osv men det gick inte bra, så det är ingen utväg) - kommer detta hindra mig från att kunna söka jobb efter gymnasiet? Alltså ett jobb man inte behöver utbildning till (t.ex. kassörska). Finns det någon gräns på hur många F man får ha eller så? Jag går på estetiska (bild).

    Undrar även samtidigt om detta kommer hindra mig från att plugga vidare på högskola?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej, om kraven för gymnasieexamen kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Det går att ta ut examen med F i Idrott-och-hälsa1.
    Max antal F-poäng för gymnasieexamen är 250p, men inte i vilka kurser som helst (men i just Idrott1 kan man ha F och få ut exam.bevis om man för övrigt ej har ännu fler F-poäng än max 150p., så att det sammanlagt blir max 250poäng).

    Ang.få jobb eller komma in på en eftergymnasial utbildning
    -- arbetsgivare tittar oftast endast på: om ungdomen har Examensbevis eller inte, och från vilket program beviset är, i så fall, och inte på betygen i enskilda kurser (är i alla fall min erfarenhet).
    Examensbevis kommer du behöva även för behörighet till högskola-universitet. Men det finns också andra former av eftergymnasial utbildning, t.ex inom yrkeshögskola. YH kan göra undantag och ta in även obehöriga, vilket högskola inte kan göra. Kika gärna på www.yhguiden.se