Jonathan
    Hej!
    Jag går på en högskoleförberedande skola (LBS - Ljud och Bildskola)
    Efter att jag gått där, kan jag få ett jobb direkt efter? I sådan fall vilket jobb kan jag få som då inte kräver det?
    Jag är öppen för i princip vilket jobb som helst och lär mig gärna nya saker så det är inget problem.

    • Peter : Sök sommarjobb och extrajobb - det är en väg in på arbetsmarknaden. Arbetslivserfarenhet & referenser från tidigare arbetsgivare är mycket viktiga för att få arbete. Tänk även på möjlighet att starta eget & bli din egen arbetsgivare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan!

    I dagens läge finns det inget jobbgaranti efter gymnasiet, oavsett utbildning. Det är alltså helt upp till en arbetsgivare att anställa vem de vill.

    Det är klart lättare att få jobb efter ett yrkesutbildning.
    Högskoleförberedande utbildning för gymnasiet heter just Högskoleförberedande för att tanken är att man ska läsa vidare efter gymnasiet.

    Det är bra att du är öppen för i princip vilket jobb som helst och att du lär dig gärna nya saker. Det kommer att underlätta för dig att få jobb, tror jag. Jag ser att du är 17 år och då går du i åk1 eller 2 nu, antar jag. Har du sökt sommarjobb? Även extrajobb under studietiden (nästa läsår) underlättar att få nästa jobb (efter gymnasiet). Det är ofta svårast att få sitt första jobb.

    Jag råder dig titta på http://www.fragasyv.se/dokument#Meritportfoelj och börja samla dokument till din "Meritportfölj" - göra CV, tänka på vilka referenser du kan komma med (dina lärare, ansvariga från sport-förbundet, om du t.ex. var engagerad i någon sportklubb - detta i fall du inte har arbetat förut). Om du har arbetat förut, är den starkaste och bästa referensen - chefen från din tidigare arbetsplats.

    När man är 17 år har man inte så jättemycket att skriva in i sin CV. Om du inte har jobbat förut, kan man skriva in följande i sin CV.
    Kontaktuppgifter till dig;
    vilken utbildning du läser nu;
    vilka är dina favoritämnen i skolan;
    vilka är dina mål - drömyrke t.ex.
    vilka är dina egenskaper, t.ex. målmedveten, punktlig, engagerad, positiv mm,
    vilka är dina förmågor: t.ex. medlar i konflikter, kommer med bra idéer & förslag, har lätt att ta kontakt med okända /nya/ människor.

    Störst chans att få jobb (som situationen är idag) är inom hemtjänsten eller som personal assistent (om man inte har ett yrkesutbildning). Med yrkesutbildning är det - undersköterska & industriarbetare som har goda chanser att få jobb direkt efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare