aurora

    Hej! Jag ska nu börja sista året på natur. Helst vill jag ha full pott när det gäller merit. Jag har läst upp till matte 3C samt franska modernaspråk steg 3. Men jag ska inte läsa vidare någon matte utan ska läsa engelska 7 samt albanska modernaspråk steg 4. Ger detta mig full merit? Om inte, hur ska jag göra för att få full merit?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aurora;

    godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 meritpoäng;
    godkända betyg i mod.språk 3 och 4 ger 1,5 meritpoäng;

    på så sätt får man 2,5 meritpoäng som är Max man kan få.

    Men om du söker till ett program som för Särskild behörighet kräver moderna språk 3, t.ex om du vill bli lärare i Franska - då får du inte merit för franska 3 (därför att den kursen krävs för särskild behörighet till just den utbildningen "lärare i franska"), men i så fall får du meritpoäng för matte-kurser /matte 2 och 3/ - så det verkar som att din plan kommer ge dig max i merit, under förutsättning att du får godkända betyg i de meritpoängsgivande kurser.

    Läs också gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • : Tack så mycket för svar! Det går alltså att ha läst franska 3 och sedan få betyg i albanska 4
    • Julia :

      Ja, moderna språk 3 och 4 behöver inte vara i samma språk.