Gary

    Hej! Jag försöker att få min gymnasiekompetens genom komvux för att studera vidare i universitet. Det som jag funderade var, om jag gjorde spanska 1 och 2 som modersmål på gymnasiet och jag bestämde att göra spanska 3, 4 och 5 som moderna språk genom komvux, skulle jag kunna få de meritpoänger? Man får 1.5 max för moderna språk och man kan få max 2.5 med engelska 7 har jag hört. Jag ser framemot ert svar, Med vänliga hälsningar, Gary

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gary,
    det som gäller meritpoängen - var god se information på gymnasieGuiden.se/merit
    Vad gäller meritp.för moderna språk, så spelar det ingen roll om man har fått betyg i ämnet Modersmål eller på lägre nivåer inom ämnet Moderna språk, utan endast moderna språk3 och 4 (ibland även 5 och nivå 2 i ett Annat språk) ger meritpoäng.
    Om den utbildning på högskolenivå som du söker till kräver, för särskild behörighet, godkänt betyg i mod.språk3, då får man meritpoäng för mod.språk4 och5 eller 4 och 2, men 2-an måste vara i ett Annat språk. Det är få svenska högskoleutbildningar som kräver mod.språk 3 för särskild behörighet. I de flesta fall får man, alltså max meritp.inom mod.språk för godkända betyg i mod.språk 3 och 4.