Karl
    Hej! Jag fick ut mitt examensbevis i år igenom Komvux, men jag har tyvärr endast 2,0 meritpoäng. Jag undrar dock om jag kan få ytterligare 0,5 meritpoäng genom områdesbehörighet?

    Jag tänker söka till juristprogrammet.
    • : / Vet inte om det är någon skillnad på områdesbehörighet och områdeskurser?
    • :

      Om jag inte kan få mer meritpoäng via områdeskurser, kommer extrakurser som jag läser på Komvux för att få extra meritpoäng att påverka mitt jämförelsetal? Ex om jag har 19.0/20.0 just nu, och bestämmer mig för att läsa Spanska 4 på Komvux för att få extra meritpoäng, kommer detta att negativt påverka mitt jämförelsetal om jag slutligen får E i spanska 4?

    • Julia : Jag svarade även på frågan i din kommentar i svaret, nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karl,

    de kurser som kunde ge meritpoäng som Områdeskurser, kan man inte (sedan 1 juli 2016) få betyg i. Det är gamla kurser som "upphörde" på så sätt att man kunde få betyg i den t o m 30 juni 2016 (de som då fick betygen, behåller betygen och "går" enligt de gamla reglerna). Du "går" enligt de nya reglerna. Vad gäller för dig kring meritpoäng står på gymnasieguiden.se/merit
    För dig gäller: kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal. Om du får lågt betyg, sänks ditt jämförelsetal, men du vinner ändå, totalt sett, pga meritpoäng. Exempel som du ger i kommentaren till din fråga: om du får E i en ny kurs, som ger dig meritpoäng, när du har jämförelsetal på 17.0 eller 19.0 (jag vet inte om du i 19.0 har räknat in de 2 meritpoängen som du redan nu har), men hur som helst kommer betyget E sänka ditt jämförelsetal.
    Exempel som jag vill ge: en elev har alla A-betygen och med det 20.0 i jämförelsetal, sedan läser eleven en 100p.kurs som ger honom + 0.5 meritpoäng. betyget E sänker jämförelsetalet med cirka - 0.4 men + 0.5 meritpoäng gör att den totala höjningen får eleven i alla fall (dock inte så stor höjning, endast + 0.1). alltså kan man inte förlora på att få E i en kurs som ger dig meritpoäng. Dock kan höjningen bli liten, men det blir ändå en höjning av ditt meritvärde.

    • :

      Tack så mycket för ditt svar!

      Om jag nu bestämmer mig för att läsa Spanska 4, måste jag då göra en prövning eller kan jag läsa kursen på distans?

    • Anna : Om komvux i din kommun erbjuder läsa Spanska 4 på distans så sök läsa den kursen på distans. Du kan samtidigt leta var du kan anmäla dig till prövning, prövning kan du leta möjlighet till i hela Sverige.