Ebba
    Hej, Jag läste spanska i nian men valde att läsa italienska 1 på gymnasiet. Hur går jag tillväga om jag vill få alla meritpoäng (alltså 2.5 meritpoäng)?

    Jag ska läsa engelska 7 för att få 1.0 men vill verkligen inte läsa matte 5 för jag suger på matte (går natur förresten).

    Kan jag sedan läsa italienska 4,5,6 på komvux för att få 1.5 meritpoäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba,
    reglerna kring Meritpoäng finner du på sidan http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    och mycket riktigt så får du 1,0 för godkänt betyg i Engelska 7.
    Vad det gäller de resterande 1,5 så beror det på: vilken behörighet är det till den högskoleutbildningen som du vill söka?
    Om det inte krävs högre kurser i Matte än Matte 2, t.ex. - till den högskoleutbildning som du söker, då får du Meritpoäng för Matte 3 och 4 - vid ansökan till just den här utbildningen. Då får du 2,0 i Merit /eng 7 + Matt 3 och 4/. För Moderna språk 3 får du också 0.5 i Merit. Då får du max.
    I fall kravet till högskoleutbildningen är Matte 3, då får du Meritpoäng för Matte 4.
    I fall du inte läser högre kurser i Matte än det som krävs för den högskoleutbildningen som du söker, får inga meritpoäng för Matte.
    Moderna språk 3och4 - tillsammans ger max i merit för Moderna språk. Men i fall steg 3 krävs för behörighet till just den utbildningen som du söker, får du meritpoäng för steg 4 och för full Merit för Moderna språk måste du i så fall få ett godkänt betyg i steg 5.
    OBS! Meritpoängen gäller inte vid ansökan till alla eftergymnasiala utbildningar. Det är enbart till Svenska Högskoleutbildningar och även här med vissa undantag (t.ex. Handelshögskola i Stockholm erkänner inte Meritpoängen) - så i fall man vill söka utbildning utomlands eller på en yrkeshögskola ( www.yhguiden.se ) eller på Handels - så får man inga extra poäng för de kurserna som man kanske tror att man får extra poäng för.
    Om man vill göra det så enkelt som möjligt och inte vet exakt vilka behörighetskraven är till de utbildningar man vill söka efter gymnasiet (eller om man kommer att söka olika utbildningar med OLIKA behörighetkrav) kan man göra så här: läs Engelska 7 och så mycket Matte och Moderna språk (från steg 3 och uppåt) som du orkar och hinner. Då har man gjort vad man kan och får i alla fall några Meritpoäng vid ansökan till högskoleutbildningar med varierande behörighetskraven.

    Hoppas mitt svar hjälper dig i din studieplanering!
    bästa hälsningar Julia SYV