Hanna
    Hej!
    Jag tog studenten 2014 och gick då vård och omsorg. Planerar nu att söka till socionomprogrammet vt2019. Har förstått att psykiatri och psykologi ger mig meritpoäng. Får jag även meritpoäng från kursen "vård- och omsorgsatbete"?
    För att öka mina chanser att komma in vill jag komplettera med matte3 och Engelska7. Min fråga är om jag får meritpoäng från dessa kurser om jag kompletterar dem eller får jag inte räkna med de kurserna i meritvärdet?
    Mvh Hanna
    • Anna : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis eller Slutbetyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    om du tog studenten år 2014, så gissar jag på att du fick Examensbevis, stämmer det?
    Det är mycket viktigt att veta om du fick Examensbevis eller Studiebevis eller Slutbetyg.
    Slutbetyg fick man som regel t o m år 2013, och från år 2014 blev standarden - examensbevis.

    Matematik 3 och Engelska 7 (godkända betyg) borde ge dig meritpoäng, oavsett vilken typ av utbildningsdokument du fick; men >>> om du har Examensbevis - får du inte några meritpoäng för vård-kurserna, eller för några andra kurser än eng 7, moderna språk3 och 4 och "högre" kurser i matematik.

    ang. söka till komvux och läsa på komvux - för att komplettera sina gymnasiala betyg...
    komvux har begränsade resurser och prioriterar, enligt Vuxenutbildningsförordningen personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" dvs de som saknar grundskolekompetens. I andra hand erbjuds det gymnasiala kurser - till de som ej läst kurser och behöver dem för att bli Behörig; du är redan behörig och har därför låg prioritet. Det är därför inte säkert du kommer att få plats på engelska 7; eng 7 krävs inte för behörighet; det är en kurs som ger meritpoäng och många vill läsa den. Det är också Lärarbrist! tyvärr... :(

    Matematik 3 krävs inte heller för den högskoleutbildning som du vill komma in på; därför kanske det tyvärr blir så att du inte heller får plats på matematik 3.
    Som sagt, komvux har begränsade resurser. Varje utbildningsplats kostar pengar. och det är endast Grundskola som är rättighet. gymnasiala kurser läser man i "mån av möjlighet". Det är alltså tyvärr inte så att alla som vill läsa på gymnasienivå - får läsa. Här krävs det att man har tur.

    Du, som redan är behörig, kan få höra "Gör höskoleprovet" om du med dina betyg ej kommer in. Det är ett sådant standart-svar som är ganska vanlig. Och det stämmer ju också att man men t o m väldigt låga betyg kan komma in om man får tillräckligt högt på HP, högskoleprovet. Därför kan man inte säga att det är "fel svar". Samtidigt så förstår ju jag att det kan vara svårt att få högt resultat på högskolerpvet, men vi rekommenderar att ändå försöka.
    Avgift för HP är 450 kr. Tyvärr är det inte gratis! Och man får ej tillbaka pengarna om man ej kommer och gör provat på provdagen sen. Från hösten 2018 kommer högskoleprovet genomföras på Söndagar.

    • : Det stämmer, jag har examensbevis.
    • : Då förstår jag. Stämmer det att engelska 7 ger mig 1,0 i meritpoäng och matematik 3 ger mig 0,5? Min engelska har verkligen utvecklats sedan 2014, finns det möjlighet för mig att plugga engelska 5 och 6 samtidigt som 7? Eller hur många komvuxkurser får man läsa samtidigt?
    • Anna : Du får ansöka om att läsa hur många komvux-kurser du vill. Dock är det så att i fall du redan har Godkända betyg i kurser, så kommer du troligtvis inte in. Sök alla kurser du vill läsa på komvux. Men var beredd att ev. endast få plats på kurser som du ännu inte har läst eller kurser i vilka du har icke-godkända betyg.
    • : Okej, toppen! Det är alltså möjligt att läsa matte c och d samtidigt om man vill? Tack
    • Anna : Men... du menar kanske matematik 3 och 4? Matte C och D var gamla kurser som upphörde helt den 30 juni 2016. Meritpoäng för man för mattekurser, ja.... om ditt mål är att få meritpoäng. Sök läsa matte 3b och sedan matte 4. Komvux vill se godkänt betyg i matte 3 innan du kan få plats på matte 4; detta för att ta in studerande som förväntas att klara av kurser och få godkända betyg. Tänk också på att betyg i kurser som ger dig meritpoäng, räknas också in i ditt jämförelseta. Även E betyg ger meritpoäng men högre betyg ger mer höjning. Försök därför få så höga betyg du kan! Lycka till. Läs också mitt Utökade svar /ovan/.
    Läs alla kommentarer