Julia

    Hej! Jag har varit tvungen att ta studieuppehåll då jag inte klarade av en spärrtenta. Under uppehållet fick jag en ADHD diagnos. Jag har försökt komma tillbaka genom att skriva omtenta men har inte lyckats.

    Jag undrar om det finns något stöd som är möjligt att få för att kunna komma tillbaka till studierna? Jag upplever att på grund av att jag gått odiagnostiserad så har jag inte kunnat utnyttja min studieperiod och nu har jag inte nog med material (t.ex. anteckningar från föreläsningar) för att kunna lära in allt jag missat.

    Ps. Jag har även kontaktat mitt universitet om detta men eftersom det är sommar kommer det dröja länge innan jag får nått svar så jag testar här med.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    du har rätt: under sommaren brukar det ta lång tid att få svar från lärosätena pga semestrar. Se om du kan komma i kontakt med kuratorn på ditt universitet. Läs också information på studera.nu/livet-som-student/funktionsnedsattning/studera-med-funktionsvariation
    Det är för oss på FRåGA SYV mycket svårt att ge svar på din fråga. Det är olyckligt att du inte fick diagnosen och hjälpen/behandlingen tidigare. Men annars så är det endast grundskola som är obligatoriskt att delta i och slutföra... alla högre studier än på grundskolenivå bedrivs i Sverige "i mån av möjlighet" och på så sätt är det inte alls säkert att alla som vill läsa får möjlighet att göra det.
    Allmänt, så skulle jag råda dig att kika även på andra yrken och utbildningar (vet inte vilket yrke du läste mot förut... men kanske finns andra yrken och studier som du kan bli intresserad av). Fundera också på att gå om de terminer inom vilka du ej fick godkända betyg eller gå om hela utbildningen helt och hållet. Du har rätt att söka om, till samma utbildning igen. Det finns inga allmänna förbud mot att söka till samma utbildning som man redan läst på och tagit studieuppehåll ifrån.
    Berätta mer: vilken utbildning det är du fick studieuppehåll ifrån? När går tiden ut (i beslutet om studieuppehåll står det datum som du senast måste återuppta dina studier)?