erik
    Hej jag har gått iv (pluggar upp grundskolans betyg) i 2års tid så jag är 95a men nu till saken.

    Jag har kommit in på det jag vill. Industritekniska!! problemet är att jag kommer pendla 148km varje dag..

    Finns det nått bidrag eller så jag kan få av skolan/CSN-lån för att ha råd att bo där borta? Elevboendet var först och främst till dom som ska idrottslinjerna.. Mejlat csn och frågat om lån men inte fått svar än..

    det ska finnas nått "lån" på 2800:-/månad från det året man fyller 19. Vet ni vad det heter och om det finns kvar?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, nja, studiemedel (lån/bidrag) kan du söka från året du fyller tjugo eller om du börjar på högskolan. Du får ditt vanliga barnbidrag som nu blir studiebidrag på samma summa.

    Om du har kommit in på en gymnasieskola med program som inte finns i din hemkommun eller samverkansområde så kan du få Inackorderingstillägg från kommunen eller CSN beroende på om det är en friskola eller kommunalt gymnasium. Läs mer här http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847

    Är det en kommunal skola som du kommit in på måste du prata med din kommun om bidraget och eventuellt andra bidrag till kostnader.

    Inackorderingstillägget brukar dock inte täcka allt så om du inte ska bo hemma så kommer det förmodligen att kosta din familj en del pengar. Några lån eller andra bidrag kan du dessvärre inte få än. /Lena, Syv