Milla SYV på FrågaSYV

    Hej MY!

    Regler för Studiemedel är att man måste läsa på minst halvtid för att ha rätt till halva Studiemedel.

    Om du kommer in på en av kurserna och kursen är upplagt under en heltermin - då kommer du ha rätt till halva Stuiemedel under hela terminen. Om samma kurs är upplagt under halvaterminen på heltid, har du rätt till hela Studiemedel under de veckorna som kursen pågår och du läser på heltid.

    Om du kommer in på båda kurserna då är det viktigt när de börjar och slutar. Det är för de veckorna som du läser på heltid, som du har rätt till Studiemedel för heltid. För de veckorna som du läser på 75% har du rätt till Studiemedel på 75% och för de veckorna som du läser på halvtid, har du rätt till halva studiemedel.

    Studiemedel består av bidragsdel och lånedel.

    Man kan söka en av de delarna eller båda samtidigt. Det är CSN som beslutar och betalar. Här >> kan du läsa om vad som gäller när man läser på högskola. Du kan göra ansökan om Studiemedel redan nu, men det är först när du påbörjar dina studier, som CSN fattar beslut.

    Det är OK att ansöka efter det att man påbörjade studierna - men man ska inte vänta i mer än max 4 veckor... för att  CSN betalar retroaktivt med upp till 4 veckor bara.

    CSN räknar i "veckor" - och summorna är för "fyra veckor" dvs stämmer bra i febriari. Andra månader är lite längre och då blir det lite mer pengar per månad. För heltidsstudier på högskolenivå får man i bidrag ca 3000 kr. för 4 veckor. Läs mer på www.csn.se

    Vänligen

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare