Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, Gun, det kan man. Eng7 ger + 1.0 och mattekurserna kan ge upp till 1.5 meritpoäng. Det går inte att garantera att alla gymnasieskolor kan erbjuda varken sig eng 7 eller högre mattekurser. Eng 7 är inte obligatorisk kurs på ngt av gymnasiets program. Många skolor erbjuder den, men kanske inte alla.
    Högre mattekurser - här beror det på vilken behörighet som högskoleutbildningen kommer att kräva. T.ex om man söker till läkar-, tandläkar-, veterinärprogrammet eller till civilingenjör- eller högskoleing.programmen då krävs matte 4, och i så fall ger matte5 +1.0 meritpoäng och matte specialisering + 0.5, så blir det sammanlagt 1.5 meritp.för matte. Men återigen kan inte det på förhand garanteras att få läsa varken sig matte 5 eller specialisering. De kurserna är inte obligatoriska och skolorna får erbjuda dem (eller inte).

    • : Tack.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!