Julia
    Jag går första året på Natur och vi ska nu göra våra val av inriktningar. Jag vill gå samhällsinriktningen då (framförallt) inte kemi 2 är någonting som intresserar mig. Jag vet inte riktigt vad jag vill göra i framtiden och vill därför inte begränsa mig allt för mycket, men journalist eller arkitekt känns för stunden mycket lockande. Jag undrar då vad jag "förlorar" på att välja samhällsinriktningen samt om jag behöver välja till någon kurs för att få behörighet till Journalist på högskolan. Just nu funderar jag på att välja till moderna språk steg 4 och matematik 4 som programfördjupning, för att sedan eventuellt läsa engelska 7 och två kurser till varav en är fysik 2.

    Så, bör jag välja annorlunda för att kunna få behörighet till detta på högskolan och vilka möjligheter förlorar jag om jag väljer som ovanstående?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Det låter som alldeles utmärkt tänkt - du har redan i grundpaketet på Natur behörigheter till både journalist och arkitekt. De du inte får med är t.ex Läkar/Tandläkar/Apotek/Veterinär/-behörigheterna i och med att du inte tänker läsa Kemi 2.