Silvia

    Hej! Jag har en fråga angående en situation jag är i nu om gymnasieval. Jag har tagit IB som mitt förstahandsval men jag kom tyvärr inte in på IB i mitt preliminära resultat. Kan jag fortfarande ha kvar IB som förstahandsval i hopp om att dom kanske tar emot mig i slutliga resultatet eller accepterar dom inte elever som inte blev godkända från preliminära? Vet inte hur hög eller låg chansen är att dom accepterar mig i slutliga resultatet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när betygen från vårterminen i åk 9 i grundskolan kommer bli kända och eleverna får sina slutbetyg, kommer antagning göras om helt och hållet. Så, du kan absolut ha IB som ditt första vall och chanser finns att du kommer in.  Men tänk på följande: det kan finnas specifika "hinder" (t.ex om IB-personal har träffat elever som sökte till IB och på resultatet av tester och intervju så kan personal på IB komma fram till att en elev inte passar att läsa på IB, då "avråder" de eleven från att söka till IB). Det är ganska "speciellt" att läsa på IB; förutom att undervisning är på engelska, så är det även mycket annat som skiljer sig från undervisning på de svenska nationella program. T.ex gör eleverna stora tentor/examinationer i slutet av hela utbildningen och det är resultat från de testerna som i mångt sätter betygen. Så, man läser under lång tid mot ett mål som ligger långt fram i tiden och sedan ska prestera på topp under en kort period i slutet av utbildningen. Det finns också få möjligheter till att göra om test i varje ämne (max 2 försök, som kallas för retakes). Så, om man blir avrådd från att läsa på IB, så behöver det inte handla om att man är "mindre duktig" utan det kan handla om att just det upplägget som IB har inte passar för just den eleven.
    Prata gärna med SYV på din skola. Om du inte "skuggat"(varig elev för en dag på IB) försök boka in dig på den aktiviteten för att känna på hur det är att läsa på IB.
    Ha fler alternativ i din gymnasieansökan för att inte riskera stå utan studieplats när läsåret börjar nästa höst.
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    Hänvisning/lästips: information om IB på www.gymnasieguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare