Shams
    Hej,
    Jag går ut ettan i gymnasiet om en vecka och är jättebesviken med mina betyg. Jag läser natur och dom enda betygen som jag är nöjd med är Engelskan = A och moderna språk = A. Resten ligger jag på E i princip. Har t.om. fått F på biologi 1 och kommer att få göra prövning. Fysiken och matten har jag jättesvårt med då jag är verkligen kass på att räkna, hur mycket jag än pluggar så får jag dåliga resultat. Kan tillägga att jag är nästan 90% säker på att jag kommer få F i matte 2C NP. Som ni ser så är det jättedåliga betyg och jag förstår det verkligen och är själv super besviken och missnöjd med mig själv.
    Efter gymnasiet vill jag bli något stort, har en tanke om att bli antingen läkare, jurist/advokat eller apotekare. Har jag någon chans i livet att bli något ur dessa om jag kämpar som bara den i 2:an och 3:an och får jättebra betyg i allting? Jag har inte bestämt heller om jag vill studera vidare i Sverige eller utomlands så kan jag bli något av de jag nämnde och i sådana fall vart, i Sverige eller i utlandet som det blir lättast att komma in?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    För behörighet till läkarprogrammet och apotekarprogrammet behöver man bl a godkända betyg i matematik 4 och Biologi 2. Om du har svårt för de ämnena, kan det bli svårt att bli behörig.

    Till juristprogrammet krävs det för särskild behörighet samhällskunskap 1b och historia 1b men konkurrens om studieplats är hård.

    Gör ditt bästa i alla kurser du läser, mer kan du inte göra. Som tur är finns det många yrken -kika gärna på www.feamtid.se

    • : Så det finns en chans för mig att komma in på läkarlinjen om jag får bra betyg i 2:an och 3:an?
    • Mikael : Om du blir behörig, kan du komma in på resultatet av högskoleprovet eller på betyg - om du läser upp dem efter gymnasiet .