Selma
    Hej! Jag valde IB som förstahandsval i förstavalsperioden och kom in, men nu i omvalsperioden ångrar jag mig och vill gå i ekonomi som var mitt andrahandsval i början. Problemet är att det finns inga platser kvar i linjen men min SYV säger att jag kan "knuffa" ut en ifrån linjen med tanke på att jag har så bra meritpoäng. Funkar det så? Är det säkert att jag kan få en plats med tanke på mitt meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Selma!

    Omvalsperioden är en ny valperiod och du har rätt att ändra hur du vill i din gymnasieansökan.

    Eftersom det är betyg från VÅRTERMINEN i åk9 som gäller och de betygen ännu inte är satta, så är det ingen som "kom in" på någon gymnasial utbildning. Preliminärantagningsresultat är bara en "fingervisning" och behövs mest för skolornas planering samt för att eleverna inte väntar till sista dag i omvalsperioden och inte missar göra gymnasieval över huvudet taget.

    Du kan bara helt glömma ditt val under första valperioden och göra ett helt nytt val. Du kommer inte att "knuffa ut" någon för att ingen ännu har fått någon plats på riktigt. Detta eftersom det är betygen som kommer att sättas i slutet på maj/första vecka i juni - slutbetygen i åk9, som gäller. De som "fick plats" i preliminärt antagningsbesked, kan mista sina platser om de t.ex. blir obehöriga eller om andra elever "går om" dem genom att höja sina Mtv (meritvärde).

    Jag vet ej om du själv kan gör omval eller om du måste be SYV på skolan ändra i din gymnasieansökan. Det är olika i olika kommuner: vissa låter eleverna ha tillgång till antagningssidan (och inte bara för påseende) medan andra låter bara SYV på speciell SYV-inloggning göra ändringar under omvalsperioden.

    Som sagt, Omval är ett helt nytt val. De som inte gör omval, behåller sina val från den första perioden. Platsfördelningen kommer att göras om helt och hållet: elevernas betyg ändras från höstterminen till vårterminen (ofta höjs något); antal platser på utbildningar kan ändras; vissa utbildningar kan tas bort (om beslut fattas att de inte kommer att starta) mm.

    Om du har ändrat dig och vill ha Ekonomi som ditt första alternativ, ändrar du bara i din gymnasieansökan själv (om du har den möjligheten) eller ber SYV på din skola att ändra åt dig. Glöm inte att få dina vårdnadshavares samtycke (du är inte myndig och dina vårdnadshavare måste godkända ditt gymnasieval).

    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA