Diellza

    Jag tar studenten snart, och jag har fått reda på att jag har F i Ma2b. Jag är godkänd i alla andra ämnen. Kommer jag fortfarande in på högskola? Jag har planer att studera vidare till bibliotekarie samt läsa några kurser inom litteraturvetenskap. Kommer ett F i Ma2b att förhindra framtida studier? Matematik har varit ett ämne som jag avskytt, kort sagt. Jag är mer intresserad av språk och kultur och jag är jätterädd att ett F kommer att förstöra chanserna för mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Diellza,
    godkänt betyg i matematik 2 krävs - som regel - inte om man söker utbildning som leder till yrket Bibliotekarie eller för att bli behörig läsa kurser i litteraturvetenskap. Det är goda nyheter! För att i så fall, om du får ut examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, blir du behörig till de utbildningar som du är intresserad av även med F betyg i matte 2b.

    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Skillnaden mellan - för dig - att ha F och E i Matte 2b blir med störst sannolikhet + eller "minus" 0.9 (exempelvis om du har alla B betyg i alla kurser på gymnasiet men F i matte 2b får du meritvärde på 16.8 men om du läser upp matte 2b till godkänt nivå och får E i kursen, höjer du ditt meritvärde till 17.7 och det är rätt stor höjning).
    Om du med de betyg du har kommer eller inte kommer in på de utbildningar du vill komma in på, kan jag tyvärr inte svara på - för att det är Konkurrens om platserna och det gäller att vinna över andra sökande som söker samma utbildning, till samma termin på samma ort.

    Goda nyheter är att du kan bli behörig till "dina utbildningar" även utan godkänt betyg i matte 2 och delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    Vänliga sommarhälsningar

    Julia syv