Bardia
    Hej!
    Jag ska sluta tredje året av natur-natur och vil fortsätta med läkareprogrmmet.
    Jag A i matte 1,2,3,4,5 och Kemi 2 och biologi 1,2 och fysik 1,2 och svenska 1,3 och
    och jag har 20,57 av 22,50. Men har c i eng 5 och D i eng 6
    Jag undrar om jag gör högskoleprovet och får 1,7 - 1,75, kommer min betyg ha en dåligt effekt på min antagning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    konkurrens i HP-urvalet (på resultat av högskoleprovet) sker separat från betygsgrupper.
    Om du vill höja ditt meritvärde, behöver du höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar. Om du skulle höja engelska 5 och 6 i ett steg varje kurs (t.ex från C till B och från D till C) höjer du ditt jämförelsetal med + 0.2.
    vänligen

    ANNA