Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    basåren på högskolenivå /finns tekniska och naturvetenskapliga/ är till för att ge BEHÖRIGHET och betygen från basåren påverkar inte ditt meritvärde som du har på dina gymnasiala betyg, alltså de som finns i ditt examensbevis. Men vissa lärosäten under vissa år beslutar om att efter sina basår ge Platsgaranti på någon av sina egna tekniska utbildningar - så den vägen kanske är intressant för dig, så kika gärna på vilka lärosäten som du vill/kan läsa basår på och om de erbjuder platsgaranti.
    Annars så kan jag rekommendera att du gör Högskoleprovet och att du funderar på om du kan höja ditt meritvärde, t.ex om du inte redan har max meritpoäng borde du kunnat (i alla fall försöka) skaffa dig fler meritpoäng.

    • elev : Förlåt men jag tror inte jag fick någon klar svar på min fråga, är t möjligt att jag kan gå på någon basår för att sen gå in i universitet för byggingenjör?
    • Milla :

      Du skriver "jättedåliga betyg" men menar du då att du kommer ha lågt meritvärde men ändå blir BEHÖRIG til ingenjörsutbildningar på högskolenivå? eller manar du att du inte kommer få ut examensbevis från gymnasiet? Det är 2 helt olika situationer. Och då gäller det olika regler.
      Basår är utbildning på högskolenivå som är i första hand för dem som läste "fel program" på gymnasiet. T.ex läste man Samhällsvetenskapsprogrammet men vill bli ingenjör. Basåret ger behörighet inom teknik och/eller naturvetenskap.. Studier på basåret påverkar inte meritvärde, utan efter basåret söker man med samma meritvärde som man sökte till basåret med. Du måse förklara vad du menar med "dåliga betyg". Och du i vilket fall får söka till basåret men om du kommer in eller inte eller om basåret kommer hjälpa dig på något sätt - är andra frågor, som ej går att svara på, då vi vet inte hur din situation ser ut.

    • elev : Jag har typ F i allt och jag är inte behörig, har inte examensbevis men jag vill jätte gärna gå på basår, hur kan jag göra det på sbbaste sättet så att jag kan söka till höst?