Ludvig
    Hej jag funderar på att gå basåret på LIU då det skulle ge mig först dom kurserna jag behöver för behörighet och sedan en garantiplats i programmet efter avslutat basår. Men jag har redan genomfört Fysik 1 och Kemi 1och läser just nu Matematik 3c och Fysik 2 på komvux för att få grundläggande behörighet då jag inte uppnått tillräckliga poäng i mitt gymnasiebetyg. Frågan är då som följande, kan jag gå basåret även om jag har genomfört flera av de kurser som är obligatoriska som Kemi 1, Fysik 1-2 och Matematik 3c?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig,

    linköpings universitets hemsida >> läser man bl a

    Det betyder att om man har godkända betyg i Fysik 2
    Kemi 1 och
    Matematik 4 - då kan man inte bli antagen till basåret på LiU.

    Vissa lärosäten, som t.ex KTH och Chalmers, bryr sig inte om att man sedan innan redan har godkända betyg i de kurser som ingår i basåret eller basterminen.
    Varje lärosäte får sjäva bestämma om de tar in - på basåret eller basterminen - de sökande som är "överkvalificerade", de som redan är behöriga att söka vidare, även utan att behöva gå på basåret/basterminen.
    Förklaring: Basår och Basterminer hör till de så kallade "förutbildnignar" och inom Förutbildningar bestämmer varje högskola/universitet själva vem de anser vara behörig att antas till utbildningen.

    • :

      Hej, jag som har F i kemi 1 och F i fysik 2 men över godkänt i resterande. (Ma1,2,3,4,5, fy1)

      Kan jag fortfarande komma in på basåret?

    • Anna : Basår på högskolenivå är de så kallade "förutbildningar" och varje lärosäte kan självt bestämma vem är behörig, förutom att det krävs Grundläggande behörighet (t.ex examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6). På vissa lärosäten räcker det att man har grundläggande behörighet + godkänt betyg i matte 2, på andra krävs även matte 3. På vissa lärosäten får man ha godkända betyg i kemi, fysik, biologi men på andra så tar de inte in om man redan har godkända betyg inom natur.vet ämnena (det står i så fall på lärosätets hemsida), eller så frågar man studievägledare på den institutionen där utbildningen ges.