Frida
    Hej! Jag har studerat upp mina gymnasiebetyg på en folkhögskola för ett antal år sedan, sedan dess har jag stått långt ifrån arbetsmarknaden för olika skäl. Jag får inga arbeten, och har inte vetat vad jag skulle vilja studera vidare som. Dessutom så fick jag väldigt långa poäng, så kommer knappt in på högskolor heller. Så genom ABF har jag både arbetstränat och arbetsprövat. Har nu kommit fram till att det är undersköterska jag vill bli, men då måste jag gå via komvux/vuxenutbildningen i min hemkommun och har hört att det är svårt att bli beviljad det när man redan gått färdigt gymnasiumet, har jag fortfarande en chans då jag står väldigt långt ifrån arbetsmarknaden? Tar dem hänsyn även till det eller finns det andra vägar? Brukar ABF hjälpa en in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    från  1 juli 2021 är prioriteringsgrund ändrad och komvux tar i första hand in "de med störst behov". Hur komvux i olika kommuner tolkar "stört behov av utbildning" kan vara olika. Personligen tycker jag att som du beskriver din situation så har du ett stort behov. Men om man tittar på vilka andra som söker till komvux i din hemkommun (söker samma utbildning som du söker) då kanske komvux anser att andra personer har ännu större behov. Sedan måste komvux också rätta sig efter principen att de som får utbildningsplats har rimlig chans att klara av utbildningen. Här kan hälsotillstånd och sociala problem bli ett hinder. Om komvux anser att sökande har för dålig hälsa eller för stor sociala problem för att kunna klara av utbildningen, så får komvux inte ta in. Varje utbildningsplats kostar pengar. Pengarna ska spenderas på ett ansvarsfullt sätt. Innan du gjort ansökan vet du inte om du får plats eller inte. När du gör ansökan till komvux år du gärna förklara med kring din situation; det kanske t o m är bäst om du bokar tid med SYV på komvux och berättar om din situation.
    Fundera också gärna på följande:
    eftersom Undersköterska är inte ett yrke som kräver legitimation, så kan arbetsgivare anställa - egentligen - vem hen vill. Du kan därför söka jobb som undersköterska redan nu. I många kommuner kan man när man jobbar som "obehörig undersköterska" sedan få hjälp att skaffa sig relevant utbildning.