Elev
    Hej!
    Som frågan lyder, kan jag gå en utbildning under gymnasietid? Jag är en person som vill komma in i arbetslivet snabbt, men om vi skippar backstory, så har jag hittat en utbildning på ca 1 månad. Det är utbildning för att bli väktare och det kostar ca 20 000kr. De har ett tillfälle varje månad som utbildningen startar, och det finns ett tillfälle i juli då jag kan ansöka, men jag kan inte för jag kommer sommarjobba för att tjäna ihop den summan. Så det finns ett annat tillfälle som är någonstans i slutet av augusti, MEN skolan börjar då tyvärr så jag undrar om jag kan ha ledighet 1 månad? Jag vet att det är upp till rektorn, men om jag skulle berätta om de här med att jag ska på utbildning och sånt och hen nekar, och jag går ändå, vad händer då? Jag har läst att man kan få böter, eller liknande och jag menar inte att CSN vill ha tillbaka pengarna/bidragen utan från domstolen.

    Om det är så att jag blir kickad från skolan eller något liknande, kan jag exempel hoppa av, och söka till skolan igen, och om jag kommer in, visa dem att jag har betyg från 1an och forsätta på 2an. Eller kanske jag kan byta skola, och göra sent omval/fråga rektorn i den andra skolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    reglerna säger att om en gymnasieelev har pga annan orsak än sjukdom, uteblir från skolan i en månad, så kan eleven "avskrivas". Studiebidrag från CSN upphör också om eleven är avskriven från gymnasieskolan. Är eleven avskriven, så har hen ingen gymnasieplats. Att antas på nytt kan inte garanteras på andra sätt än om du söker via gymnasieantagningen och konkurrerar om plats med dina grundskolebetyg. Åldersgräns: du kan bli antagen till gymnasiet senast det året du fyller 19 år. Senare - söker du till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).

    Gymnasieförordningen kap.12 §4a säger att om en elev var borta från gymnasiet i mer än en månad, då kan eleven anses ha avslutat sin utbildning på gymnasiet. Jag tycker den formuleringen är otydlig (vad är en månad? februari är 28 dagar och andra månader är 30 eller 31 dagar.. man kan alltså tolka "en månad och mer än en månad" på olika sätt, men hur som helst om du är borta från gymnasiet i 32 dagar, då är det mer än en månad).

    Jag ser nackdelar i din plan: även om du inte blir avskriven från gymnasiet, är det svårt att läsa ikapp om du är borta från undervisningen i en hel månad. Du riskerar att få lägre betyg i gymnasiala kurser och t o m få F, icke-godkända betyg och kanske inte uppnår kraven för examensbevis sen.

    tips! fråga de ansvariga för väktarutbildningen om du kan ta kostnaden på avbetalning - att du betalar så mycket du kan på förhand och resten i mindre summor - senare, att ni upprättar avbetslningsplan. På så sätt skulle du kunna gå väktarutbildning på sommaren, i juli - under sommarlovet och inte riskerar bli avskriven från gymnasiet och du förlorar inte heller studiebidraget från CSN.