Adam
    Jag har redan tagit studenten men valde att ta ett år för att göra annat, nu börjar jag tänka på vilken utbildning jag ska gå när jag väl ska tillbaka till skolan. Jag blev intresserad av högskoleingenjörsutbildningen eftersom jag tidigare tänkt gå en utbildning som riktar in sig på programmering osv. Problemet är att jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet och har därför inte behörighet då jag saknar matematik 3 och Fysik 1 och 2.

    Finns det möjlighet att gå ett basår och läsa matematik 3 och fysik för att sedan komma in på utbildningen eller måste jag läsa dessa på komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    du kan läsa på komvux, på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå. Ännu en möjlighet är att du skaffar dig kunskaper på egen hand och betyg - genom prövningar.
    Du blir behörig med godkända betyg i de kurser som krävs - från komvux, från prövningar eller från basåret på högskola-universitet eller genom omdöme från en folkhögskola.
    Du kan söka till många olika ställen samtidigt och se var du kommer in. OBS! vissa tekniska basår på högskolenivå kräver att man redan har godkänt betyg i matte 3 (inte alla men några). Basåren på högskolenivå brukar inkludera matte 4 och kemi1och2. Om du inte behöver matte 4 och kemi, så kanske det är onödigt att söka till basåret på högskolenivå, i så fall återstår komvux och folkhögskolorna.
    För att läsa gymnasiala kurser behöver du söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Folkhögskolorna är däremot statliga och du kan söka till alla de olika svenska folkhögskolor, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i.
    Ta gärna del av informationen på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar