Hej Pontus!
    Du är 15 år och blir myndig när du fyller 18. Fram tills dess är det dina vårdnadshavare (föräldrar) som bestämmer var du bor och vilken utbildning du går.

    Du måste få dina vårdnadshavare "med på noterna" - det är det första.
    Det andra är att du måste tänka på var du ska bo i Finland. Har du släkt som du kan bo hos?
    Ännu en fråga är: kan du så pass bra finska att du kan ha det som undervisningsspråk?

    Om inte, då kan du bara gå de gymnasiala utbildningar i Finland som har undervisningsspråk - svenska.

    Jag skickar en länk här nere som har info som förhoppningsvis blir till hjälp för dig:
    http://www.fragasyv.se/info/studier-pa-aland

    Du kan också ta kontakt med Finsk Ambassad och ställa frågor till dem - om dina rättigheter som finsk medborgare.

    bästa hälsningar
    ANNA