Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ibrahim,
    Det finns inte några generella förbud mot att gå två olika universitetsprogram samtidigt eller ett efter det andra, men praktiskt sett blir det (med de två program som du nämner i din fråga), som jag ser det - omöjligt.
    Både läkarprogrammet och juristprogrammet går på heltid/dagtid: föreläsningar, seminarier, grupparbeten, tentamina/prov och andra obligatoriska moment ligger på "kontorstider" (alltså måndag - fredag från kl.8 till 17) och det på båda programmen. Hur ska du delta i två olika lektioner på två olika adresser (gatuadresser) samtidigt? Och studieinsats som skulle krävas är i så fall 80 timmar/vecka. Med 7 dagar veckan (vi säger att du inte ska ha några lediga från studier dagar) blir det att studera fler än 11 timmar om dagen varje dag. Jag kan inte förstå hur det skulle gå till att genomföra.
    Ett annat upplägg: vi säger att du går ett program efter det andra. Läkarprogrammet läser man på heltid i 6 år, 12 terminer, och under den tiden förbrukar man hela sin "pott" av studiemedel för eftergymnasiala studier. Sedan är det juristprogrammet på 4,5 år på heltid, 9 terminer - vad ska man ha för inkomst under de studierna?
    Känner inte några exempel på de som genomfört båda programmen i Sverige. Kan dock inte utesluta att det ev.finns någon eller några få personer som har gjort det. Vad skulle syftet vara för att sträva efter att bli både Läkare och Jurist?

    Däremot om man hittar ett program som går på halvtid på distans då kan man läsa det samtidigt som man läser ett annat heltidsprogram. Inget av de programmen som du nämner i din fråga går i Sverige på deltid eller på distans (i alla fall inte som det är nu, uppgift från maj 2022). Det finns många 3-åriga högskole-universitetsprogram (alla kandidatprogram är t.ex treåriga) och då kan man läsa ett av de programmen först och det andra - sen. Det blir totalt 6 års studier och då räcker också studiemedel (studiestöd från CSN) till, så man har råd att "finansiera sina studier" (undervisningen är gratis men man måste köpa kurslitteratur, åka till och från skolan, bo någonstans och äta någonting och det kostar pengar). Att jobba vid sidan av heltidsstudierna är möjligt (om man får ett jobb som passar in i studieschemat) men det är tufft att jobba mycket om man samtidigt också läser på heltid. De flesta studerande, om de jobbar vid sidan av studierna, har extrajobb och/eller sommarjobb.

    Studie- och yrkesvägledare