Alma

    Hej! Jag går sista året på estetprogrammet inriktning Musik och har tänkt väldigt länge på vad jag vill göra efter att ha tagit studenten. Jag har nu kommit fram till att musiken inte är något som jag vill försörja mig på och vill inrikta mig om hållet på IT. Jag undrar då med mina låga betyg, om det vore en bra idé att ta högskoleprovet för att sedan försöka söka in på ett tekniskt basår även i åtanke att det inte är för att ge mig all inriktning till det yrke som jag vill inrikta mig till, men för att ge mig andra möjligheter om jag vill bli något annat. Låter detta konstigt att byta från ett estetiskt program och med dåliga betyg till att ta ett tekniskt basår? Eller finns det andra som har gått en estetisk linje och har gått sådana vägar? Som tidigare beskrivet har jag dåliga betyg vilket har lett till tankar att ta högskoleprovet (och få högt resultat därifrån) för att få en större chans att komma in på ett basår. Jag är själv väldigt orolig om detta är en bra idé, jag har tänkt ta ett paus år och studera inför högskoleprovet och ta provet våren 2022 och sen söka in till ett basår. Jag vill gärna veta andra vägar som jag kan ta eller andra saker jag kanske inte har tänkt på som kan vara givande till min situation. Är en väldigt IT orienterad människa även om jag har gått estetmusikprogrammet och jag hoppas ni förstår mig även om jag är inte världens bästa på att förklara. hoppas ni förstår, Maria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    tekniska basår på högskolenivå kräver alltid grundläggande behörighet + godkänt betyg i matematik 2. Kan även betyget krävas i matte 3 (olika på olika lärosäten). i Estetiska programmet ingår endast matte 1b. Har du läst matte 2b? har du fått godkänt betyg i matte 2? Om inte behöver du skaffa dig det  betyget och beroende på vilket lärosäte du vill komma in på, behöver du kanske även läsa matematik 3b eller 3c.
    Att ändra inriktning på sina studier både på gymnasial nivå och på eftergymnasial - är inte alls konstigt eller ovanligt. Det är väldigt många som ändrar sig och t o m ändrar sig "helt om" och även flera gånger.
    Du får annars gärna fundera på att eftergymnasiala studier finns inte endast på högskolenivå, utan även i andra skolformer, bl.a inom yrkeshögskola. Se gärna exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola, nedan:
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    campus-varberg/solenergiprojektoer-specialisering-solceller
    teknikhogskolan/serviceingenjor-connected-home
    yrkeshogskolan-eeot/optimering-av-hallbara-energisystem
    xenter-botkyrka/marintekniker
    trafikverksskolan/jarnvagstekniker-kvalificerad-kontaktledningstekniker
    utbildning/xenter-botkyrka/it-sakerhetstekniker
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/fibertekniker
    xenter-botkyrka/elkonstruktör
    teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    teknikhogskolan/cad-ingenjor-processindustri
    yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/byggtekniker
    hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör
    anlaggningsingenjor-jarnvag-orebro
    xenter-botkyrka/3d-tekniker

    • : Tack så mycket för svar! Vad glad jag blir : ). Jag valde Ma2b och 3b som inval och fått godkänt på båda vilket jag är också glad över. Ska kolla länkarna
    • Anna : Men så bra! Om du får ut examensbevis och har godkända betyg i upp till matte 3, så kan du trots låga betyg, göra ansökan till alla de basåren på högskolenivå som du vill gå, du förlorar inget på att söka! Du kan samtidigt söka även till många (hur många som helst) yrkeshögskoleutbildningar! Du kan bli antagen till högskoleutbildning och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Inom yrkeshögskola söker man till varje yh i första hand, direkt till skolan och på så sätt kan komma in på väldigt många på en gång och ansökan till högskoleutbildningar påverkas inte av att du söker till yrkeshögskola!
    • Anna : Om det (i värsta fall) blir så att du inte komma in på varken sig tekniskt basår eller på någon yrkeshögskoleutbildning, då kan du söka jobb och samtidigt läsa inför högskoleprovet.