Ayham
    Jag vill börja ett bra gymnasie fast än antagningspoängen är högre än mitt betyg men inte så mycket högre, kan jag fortfarande gå in i det gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag råder dig läsa info på den här sidan där under avsnittet "Konkurrens" (under bokstaven K, info i alfabetisk ordning) där vi förklarar vad "kurrens" är och hur det funkar när antal sökande är fler än antal utbildningsplatser.

    Det du kan göra är att kämpa för så höga betyg du kan + att du söker till flera olika gymnasieskolor. Om du inte kommer in på ditt favorit gymnasieskola, kanske kommer du in på en annan bra skola, där du också kan trivas och få den utbildning som du vill ha.

    Vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig! Lycka till!

    Milla SYV

    P.S: klicka på blå text "den här sidan" - så kommer du till en annan sida, där mycket bra info finns om olika delar i gymnasievalet.

    Studie- och yrkesvägledare