Viktor
    Hej. Jag har varit ganska klar över mitt val av linje på gymnasiet, eftersom jag har velat bli jurist. Men jag har börjat tycka att läkare vore väldigt roligt, men jag vet också att naturlinjen är den bästa linjen för att bli läkare. Kan jag gå samhällslinjen och lägga till kurser som behövs för att komma in på läkarlinjen, eller måste jag gå ett tekniskt basår efter gymnasiet? Jag tycker egentligen att jag borde gå natur, då både jurist och läkarlinjen går att komma in på. Problemet är att jag inte gilla matte så mycket, och jag har ingen särskilt stor fallenhet för det. Jag har B i matte, och jag måste kämpa hårt för att lyckas hyfsat på proven. Är det värt att gå natur om jag kanske kommer ha ganska svårt för matten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Viktor,
    behörighet till läkarutbildningen är Grundläggande behörighet + kurser: Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 samt Matematik 4.
    Svårighetsgrad i Mattekurserna kan du kolla på www.matteboken.se (där kan man även öva på matteuppgifter, läsa kurser på egen hand och det är gratis).
    Alla de kurser som krävs för behörighet till läkarutb. finns bara på Naturvet.programmet.

    Lägga till kurserna så att man hinner bli behörig under gymnasietiden kan man - till Teknikprogrammet.
    Om man går ngt. annat program än Naturvet. eller Teknik, finns inte någon rimlig chans att bli behörig till läkarprogrammet.
    Efter gymnasiet kan man komplettera med behörighetsgivande kurser på KomVux eller så söker man Naturvetenskapligt basår på högskolenivå.

    Ang. Matte - så kan du, om du vill, titta in här http://www.mattecentrum.se/tid-plats/goteborg/ - Räknestugor där högskolestuderande eller andra duktiga på matte hjälper elever med mattestudier i Räknestugorna - det är gratis.

    Jag vill även tipsa om att det finns många andra utbildningar inom område "Vård" eller "Medicin": Dietist, Audionom, Fysioterapeut och många-många fler.
    Det finns även många utbildningar på en Yrkeshögskola. Några exempel kan du se på länkarna nedan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-sodertalje/samordnare-inom-assistans-och-omsorg-med-arbetsledaransvar
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder
    http://www.yhguiden.se/utbildning/sverigehalsan/socialpedagog-med-sarskild-kompetens-inom-kbt-och-mangkulturalitet

    Bästa hälsningar
    Anna SYV