Hejsan,
    yrket Fastighetsskötare, är inte reglerat och det kan därför finnas många olika utbildningar som leder till det yrket. Ytterst är det upp till de som anställer att bestämma vilken utbildning de anser vara relevant. och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Sedan är det också så här: om endast en person söker jobbet och jobbet måste göras så blir hen anställd, nästan oavsett vilken utbildning hen har, men om många söker, så väljer arbetsgivare bland de sökande, jämför de med varandra och t.ex om några har redan jobbat som fastighetsskötare i några år men vill byta jobb (t.ex pga de vill flytta till en ny stad), så går de oftast "före" andra som inte har relevant arbetslivserfarenhet, oavsett vilken utbildning de övriga sökande har. Det är därför mycket viktigt att få "första jobbet" inom rätt bransch och det kan bli svårt. Många ggr kan man få jobb på sin praktikplats - och få praktikplats som fastighetsskötare när man går NB blir nog inte aktuellt. Men efter gymnasiet kan man på olika sätt gå mot det önskade yrket, t.ex få in foten i branschen genom sommarjobb.
    Vi på FRåGA SYV kan inte garantera eller ens ge "goda odds" på att få jobb som fastighetsskötare, oavsett vilken utbildning man går.