Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I NA ingår en kurs moderna språk som obligatorisk och om du läser mod.språk 3 och får godkänt betyg, så får du + 0.5 meritpoäng för den kursen (med undantag: om din högskoleutbildning kräver mod.språk 3 för särskild behörighet, men det är endast några få utbildningar som gör det, då ger inte den kursen meritp.).
    Vidare gäller: inom matte - om din högskoleutbildning inte kräver matte för särskild behörighet, t.ex om du söker till juristprogrammet eller till utb.på konstfack eller kurser (ej program), då ger redan matte 2 meritpoäng och för godkända betyg i matematik 2,3 och 4 får man max antal meritp. för matten, som är 1,5.
    På så sätt kanske du redan får 2.0 av de 2,5 möjliga meritpoäng.
    Annars så är det inte förbjudet att läsa mod.språk 4 och/eller engelska 7 inom programfördjupning på NA.

    Allmänt gäller:
    - det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng;
    - kurser som på programmet inte är obligatoriska kan inte garanteras att få läsa.

    Hänvisningar:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA
    gymnasieguiden.se/informeras/merit